Što knjigu čini bestselerom?

San svakog pisca je da se neka od njegovih knjiga jednog dana nađe na listi bestselera New York Timesa. Šanse za to su veoma male: u godinu dana u Sjedinjenim Državama objavi se više od 100.000 novih naslova, ali tek se petstotinjak njih uspije probiti u Timesov klub izabranih.

Tko su autori tih knjiga? Kako su dospjeli na listu? Koliko dugo na njoj obično ostanu? Stručnjaci sa sveučilišta u Bostonu su analizom lista objavljivanih u periodu između 2008. i 2016. godine došli do veoma zanimljivih podataka.

Krenimo od pozitivnih vijesti: dobre stare tiskane knjige se još uvijek prodaju. U periodu obrađenom u istraživanju, na Timesovoj listi je bar jednu nedjelju provelo 2.468 naslova beletristike i 2.205 onih koji pripadaju publicistici.

Istraživački tim sa Northeasterna utvrdio je da sve veća popularnost digitalnog formata nije utjecala na prodaju tiskanih knjiga.

U redu, ali koje to knjige najbrže stječu popularnost? Istraživanje je pokazalo da se najčešće radi o naslovima fikcije i biografijama (ili memoarima).

„Američki čitatelji najviše su zainteresirani za žanrovsku fikciju (detektivske misterije, ljubavne romane) i zato su triler i kriminalistički roman najzastupljeniji žanrovi u povijesti Timesove liste bestselera. Biografije i memoari su omiljena forma publicistike i čine polovinu bestselera“.

Istraživači su otkrili da, kada je riječ o uspješnim piscima, među spolovima donekle vlada jednakost. „Ako govorimo o beletristici, muškarci i žene su podjednako zastupljeni na listama“, primijetili su. „U dijelu publicistike, međutim, autori većine bestselera su muškog spola.“

Osim toga, ako pišete fikciju, postoji veća vjerojatnost da će se vaše ime više puta naći na listi. Pisci fikcije često stvaraju veoma uspješne serijale, dok za autore publicistike najčešće važi pravilo: jedan pisac – jedan bestseler.

Bez obzira na vrstu, knjige veoma rijetko doživljavaju zakašnjeli uspjeh. „Skoro sve knjige, nezavisno od kategorije, vrhunac popularnosti doživljavaju tijekom prvih petnaest tjedana od datuma objavljivanja“, govori nam istraživanje. Kada je riječ o prodaji, „većina naslova iz domena beletristike najbolje rezultate bilježi isključivo između drugog i šestog tjedna. Što se tiče publicistike, iako je uobičajeno da se najviše primjeraka prodaje između drugog i petog tjedna, do vrhunca u prodaji može doći bilo kada tijekom prvih petnaest tjedana.“ Poslije toga, „prodaja drastično pada“.

Dakle, period je izuzetno kratak, a većina pisaca će u životu možda imati samo jednu priliku za uspjeh.

„Većina autora bestselera koji su karijeru započeli tijekom ili poslije 2008., imali su uspjeha već sa prvom knjigom“, stoji u izvještaju. „Ipak nije isključen ni kasniji uspjeh. Mnogi od njih su drugom knjigom stigli na listu New York Timesa – 8 pisaca beletristike i 44 pisca publicistike. Njih sedamnaest se na listi našlo sa svojom trećom ili kasnijom knjigom.

Ponekada se javljaju i anomalije. Recimo u slučaju kada knjiga pronađe novu publiku zahvaljujući tome što se u kinima pojavila njezina filmska adaptacija.

Mnoge pisce proces izdavanja dovodi u situaciju „biti ili ne biti“. To znači da će njihova knjiga ili brzo privući pažnju čitalaca ili tiho utonuti u zaborav.

Izvor: psmag.com

x

Prijavite se na newsletter i ostvarite 10% popusta na prvu kupnju!

Pročitao/la sam i prihvaćam Opće uvjete poslovanja i Pravila privatnosti

Svojom prijavom dopuštam Mozaiku knjiga d.o.o. da obrađuju moje osobne podatke u svrhu obavještavanja o njihovim ponudama, do mog povlačenja suglasnosti.