S Markom Hadjurom o budućnosti čitanja i dovođenju jedne od najvećih književnih zvijezda u Hrvatsku

Voditelj marketinga i PR-a u Mozaiku knjiga otkrio nam je, između ostalog, što je sve bilo potrebno da dogovori gostovanje Julije Quinn, autorice Bridgerton serijala

Sredinom ožujka objavili smo veliki intervju s Vedranom Bratušekom, urednikom u nakladničkoj kući Mozaik knjiga i čovjekom koji nam je iz prve ruke ispričao sve o mukotrpnom procesu ponovnog dovođenja Harry Potter književnog serijala u Hrvatsku. Na tom je projektu, rame uz rame, s Vedranom radio i naš današnji sugovornik, voditelj marketinga i PR-a u Mozaiku knjiga, Marko Hadjur. Sebe opisuje kao čovjeka iz sjene koji drži konce u rukama i na najbolji način pokušava upravljati s brojnim stvarima u kojima drugi uživaju.

No, nije uvijek bilo tako. Kroz ugodni se razgovor za Super1 prisjetio svojih profesionalnih početaka, detaljno pojasnio što njegov posao podrazumijeva, otkrio zašto ne strahuje za budućnost pisane riječi i ekskluzivno najavio dolazak jedne od najvećih književnih zvijezda današnjice. Cijeli intervju možete pročitati u nastavku.

S1: Znaju vas svi novinari koji se u Hrvatskoj na bilo koji način bave izvještavanjem o knjigama. Viđamo vas na pressicama, u interliberskoj gužvi, razmjenjujemo na stotine mailova, ali zapravo ne znamo vašu pozadinsku priču. Pa, kako je izgledao vaš profesionalni put?

Moja priča počinje na Fakultetu političkih znanosti, na kojem sam završio novinarstvo. Prije, ali i jedan kratak period studiranja, mislio sam i nadao se da ću postati novi Goran Milić, jer su mi hrana i putovanja velika strast, ali život je za mene imao drugačije planove. Još za vrijeme studiranja radio sam u medijima, gdje sam ispekao zanat. Tu bih najprije spomenuo N1 gdje sam prošao cijeli novinarski put – od pripravnika, preko novinara, do urednika i voditelja. Imao sam kratku avanturu i na HRT-u gdje sam kao novinar prvenstveno radio za kultnu emisiju Dobro jutro, Hrvatska. A onda se sve promijenilo…

S1: Danas radite kao voditelj marketinga i PR-a u Mozaiku knjiga. Koliko ste dugo na toj poziciji i kako je uopće došlo do tog zaposlenja?

Znate onaj osjećaj kad znate da posao koji radite nije za vas? E, upravo tako sam se osjećao… Onda sam krenuo u onu najgoru potragu – za samim sobom. Moram priznati da je nakon godine dana potrage i razmišljanja što bih radio, Mozaik knjiga u meni prepoznao ono što danas smatram da je pravi posao za mene. Zajedno smo bili ludi i hrabri da pružimo priliku Marku koji nikad nije radio u marketingu i odnosima s javnošću da vodi takav sektor u najvećoj regionalnoj nakladničkoj kući. Naša ljubav izdržala je onih sedam problematičnih godina koji mnogi smatraju najtežim. Nadam se da govorim i u ime Mozaika kada kažem da nećemo uskoro prekinuti.

S1: Moram priznati da, poput mnogih zaljubljenika u knjige, vrlo vjerojatno romantiziram vaš posao i posao svih koji rade u izdavaštvu. Zamišljam vas kako čitate sve moguće nove naslove i o njima satima raspravljate, upoznajete autore pa međusobno dijelite impresije. Jesam li u krivu? Koliko ljudi generalno imaju krivu percepciju tog posla?

Možete ga i dalje romantizirati. Nismo daleko od istine. Stvarno čitamo razne naslove i autore, ne samo Mozaikove nego i od kolega iz drugih nakladničkih kuća. Svakodnevno komentiramo što nam se svidjelo, što je bolje i što nam je možda žao da nismo objavili. Uvijek nas vidim kao sa slike A Friend in Need Cassiusa Marcellusa Coolidgea, samo što mi nismo psi koji igraju poker, nego ljudi koji pričaju o knjigama. Možda izgleda da ne radimo ništa kad uz jutarnju kavu komentiramo što smo pročitali preko vikenda, ali i to je posao, zar ne?

E, moj posao nije romantiziran… Kao što sam rekao na samom početku – ovo je posao iz sjene. Samo oni koji rade jednak ili sličan posao znaju da su za neke stvari potrebni dani, tjedni i mjeseci rada da bi nešto ugledalo svjetlo dana i možda trajalo dva sata. Oni koji ne znaju što sve stoji iza toga često mi kažu: “Ma tebi je super! Stalno si na promocijama, družiš se s ljudima, ideš po sajmovima, stalno ste u nekom drugom gradu…” No, organizacija traži vremena, pogotovo kada, kao mi, godišnje organizirate između 150 i 200 promocija. Treba sve te lokacije, ljude, knjige, fotografe držati pod kontrolom.

S1: Kako izgleda vaš prosječni radni dan?

Moj prosječni dan ne postoji i to je jedan od razloga zašto ga volim i ne smatram poslom. Sad možda zvuči kao da radim u svemirskoj agenciji, ali rad s knjigama je dinamičan posao. U mom danu jutarnja kava, a često i doručak s domaćim suhomesnatim proizvodima s kolegama jedina je konstanta bez obzira na to što tog dana imamo za obaviti. Možda mi je lakše opisati tjedan nego dan.

Svaki tjedan imam minimalno dvije do tri promocije diljem Hrvatske, tu je jako (jako, jako) puno telefonskih razgovora, pisanja raznih tekstova (za društvene mreže, objave za medije, web materijale…), sastanaka, intervjuiranja stranih autora, planiranje sajmova, promocija, gostovanja, pa evo i sad odgovaranje na ovaj intervju. Volim zakoračiti i u sektor prodaje, pa i prodavati knjige na Interliberu i promocijama, ali i sektor uredništva, pa glumiti urednika juniora i predlagati što bi bilo super objaviti.

S1: Možete li se prisjetiti najvećeg poslovnog izazova s kojim ste se dosada susreli ili možda trenutka u kojem ste na sebe bio najponosniji?

Uvijek ću posebno pamtiti organiziranje i planiranje prvog Interlibera. To su dani za koje nakladnici rade cijelu godinu, a čitatelji čekaju i štede cijelu godinu. Biti dio nečeg tako velikog, kompleksnog i izazovnog zaista ima posebno mjesto u mom knjiškom srcu. Znate kako se kaže – prvi se pamte. Prva promocija koju sam organizirao bila je ona velikog Pavla Pavličića. Uf, i sad mi se znoje ruke kad se sjetim prijateljice treme koja me pratila u stopu. S manje se straha uvijek rado sjetim prvih intervjua koje sam odradio sa zvijezdama knjiške A-liste. To je bila australska senzacija Liane Moriarty čije su se knjige prodale u gotovo 30 milijuna primjeraka, a prema njezinim knjigama snimljene su brojne serije, među kojima su Male laži osvojile brojne prestižne nagrade i prikovale desetke milijuna gledatelja za njihove naslonjače.

Ono što bih izdvojio kao krunu svog dosadašnjeg rada u Mozaiku knjiga, svakako je činjenica da sam bio tima koji je radio na dolasku knjiga o Harryju Pottera u Hrvatsku. Mislim da nitko ne zna koliko je mjeseci rada bilo uloženo u taj čarobni pothvat, ali eto, uspjeli smo. Kako uvijek treba težiti ka većem i boljem, osim povratka knjiga o malom čarobnjaku, mislim da bi veće od toga bio dolazak J.K. Rowling u Zagreb – nemojte mi dva puta reći.

S1: Na čemu trenutačno radite? Ako sam dobro načula, imate neke prilično velike vijesti za podijeliti.

Kako se dobar glas daleko čuje! Evo, traju završne pripreme oko dolaska autorice serijala Bridgerton, Julie Quinn u Zagreb. Nekako se moram pomiriti da ne znaju svi tko je Julia Quinn i tko je obitelj Bridgerton, pa bi im otkrio da je Julia Quinn svojim neodoljivim ljubavnim pričama tjednima držala prvo mjesto na listi najprodavanijih romana New York Timesa, a samo u Sjedinjenim Američkim Državama prodala je više od 18 milijuna primjeraka. Zbog nezaboravnih povijesnih romana koji su prevedeni na više od 41 jezika, mnogi je već sada nazivaju suvremenom Jane Austen. Prema romanima Julije Quinn na Netflixu se prikazuje serija o obitelji Bridgerton koja obara rekorde u cijelome svijetu. Tu povijesnu dramu s velikim uzbuđenjem prati preko 70 milijuna ljudi i najgledanija je u 76 zemalja svijeta.

Autorica u lipnju dolazi u Zagreb i u tih sedam dana, u suradnji s Avonom i Hoću knjigu, pripremili smo ekskluzivni Bridgerton bal, druženje s čitateljima, promociju njezine nove knjige i još puno toga što ćemo polako otkrivati u nadolazećim danima. Moram biti iskren i reći da smo imali nevjerojatnu sreću da Quinn dolazi u Zagreb točno u trenutku kada se na streaming servisu prikazuje nova sezona. Premijera prvih četiriju epizoda je 16. svibnja 2024., a sljedećih četiriju 13. lipnja.

S1: Pretpostavljam da dovesti jednu od najpopularnijih svjetskih autorica nije jednostavan zadatak. Što sve stoji iza toga, koliko priprema i logistike?

Sad bih mogao iskoristiti onu floskulu na koju i sam uvijek okrenem očima – ništa nije teško kada radiš nešto što voliš – ali zaista je tako. Smatram da je svaki posao puno lakši ako je čovjek organiziran, a život me naučio da ne treba uvijek biti skroman, pa bih rekao da to i jesam što mi je jako olakšalo cijeli proces. Za početak je bilo najizazovnije pronaći vrijeme kad autorici odgovara, jer nakon mega uspjeha serije, Quinn je uz 12 uobičajenih mjeseci u godini morala dodati još nekoliko mjeseci za sve želje njezinih izdavača diljem svijeta. Samo ugovaranje datuma trajalo je nekoliko mjeseci, ali nakon što smo pronašli datum mislio sam da dolazi lakši dio posla – jer sam od prvog dana znao točno što i kako želim.

Onda sam stavio sve realne i potencijalne troškove na papir i kad sam vidio o kojem iznosu pričamo, trebala mi je čaša limunade (bridgertonska šala), jer sam shvatio da ovo nije ljubavni roman u kojem je sve savršeno. Tad je krenula potraga za partnerima s kojima bismo udružili snage i velika hvala Avonu i Hoću knjigu koji su prepoznali potencijal njezina dolaska. Onda sam opet pomislio kako je posao lakši jer sad imam potvrđen dolazak i partnere, ali tada su krenuli dogovori oko lokacija te sam shvatio i da su godinu dana prije neke lokacije već rezervirane. E tada mi je trebala lepeza! Još jedna bridgertonska šala… a možda i nije (smijeh).

Ali nakon nekoliko hladnih zamaha lepeze i osvježavajuće limunade, stvari su sjele na svoje mjesto. Sad je sve dogovoreno i u niskom startu čekamo da kraljica ljubavnih romana dođe u Zagreb.
Probat ću skratiti. Dakle, da bi netko njezinog kalibra i statusa došao u Hrvatsku, trebalo je dvije godine rada, pripreme i logistike. A sve će trajati samo šest dana, nažalost.

S1: U jednom ste mi telefonskom razgovoru rekli kako, ako još nisam, zbilja moram početi čitati Juliju Quinn. Zapravo, rekli ste mi da ste njezin najveći fan i da čitatelja naprosto zna uvući u radnju. Vi kao muškarac u srednjim tridesetima sigurno niste njezin target, pa opet, kupila vas je. Zašto?

Za priču o ovome moramo se vratiti pred kraj 2019. / početak 2020. godine kada je krenula najava da dolazi serija. Vidjeli smo kakav će boom izazvati serija i jednostavno sam se morao i sam uvjeriti zašto su svi ludi za Quinn. Uzeo sam cijeli serijal doma i nakon tjedan dana svih osam nastavaka bilo je pročitano. Moram naglasiti da je ovo bio prvi ljubavni roman koji sam pročitao! Ali… Evo ni sad ne znam kako opisati koliko je ona sjajna autorica u svom žanru i zašto svi govore da je najbolja. Iako vi znate od prve stranice kakav će kraj biti, radnja je tečna, stil jednostavan, zabavan i humorističan. Evo, i sad imam osmijeh na licu kad se sjetim kako brojne scene u knjizi znaju izmamiti osmijeh na lice.

Mislim da je vrijeme da skinemo etikete sa stvari, ljudi i događaja. Knjige Julie Quinn su zabavne, smiješne i idealne za čitanje nakon napornog dana na poslu ili – ako ste sretnici, pa imate kadu – da se opustite u vrućoj kupki uz za to idealno štivo. Jedno istraživanje iz 2022. godine pokazuje da je čak 18% čitatelja ljubavnih romana muško. Očito su i muškarci otkrili da je O. K. odmoriti mozak uz zabavno štivo, potražiti ljubav ili se crvenjeti čitajući vruće scene.

S1: Koliko inače čitate? Možete li izdvojiti neke naslove (mimo Julije) koji su vas se u posljednje vrijeme dojmili?

Čitam svaki dan. Ovisi koliko mi druge obaveze dopuštaju, ali svaki dan barem pola sata do sat prije spavanja umjesto mobitela provedem uz knjigu. Rekao bih da čitam puno i raznoliko. Ne bježim od žanrova i ne promatram tako knjigu. Na taj način izbjegnem potencijalni zamor određenim žanrom. Najbitnije je da me privuče sadržaj knjige, a najviše volim čitati krimiće koji na svakoj stranici serviraju novo iznenađenje.

Za one koji vole biografije tu su In Order to Live: A North Korean Girl’s Journey to Freedom (Yeonmi Park) i Prijatelji, ljubavnici i velika užasna stvar (Matthew Perry), od dječjih naslova iznova sam se oduševio cijelim serijalom o Harryju Potteru i knjigom iz pera Roba Biddulpha Peanut Jones i oslikani grad. Od romana bih izdvojio knjigu Troje (Valérie Perrin), Putni zapisi jednog mačka (Hiro Arikawa), Teddy (Jason Rekulak), Pravila uljudnosti (Amor Towles) i popis nema kraja…

S1: Što mislite, kakva je budućnost izdavaštva? Zanima li ljude još pisana riječ?

Mislim da su pred nakladnicima sjajne godine i zato sam sedam godina na brodu koji ne tone, već uspješno plovi morima. A u svijetu nakladnika organiziraju se regate, što je jako optimistična vijest, jer je puno novih izdavačkih kuća koje sigurno grade svoju vjernu publiku. Uvijek bi bilo bolje da više ljudi čita, ali bilo bi dobro i da se više ljudi bavi fizičkim aktivnostima. Teško je udovoljiti svima. Knjiga nije nogomet da zaludi mase i to se nikada neće dogoditi, ali ljudi vole čitati i ta brojka raste iz godine u godinu. Za kraj bih samo rekao da je važno djeci čitati od najranije dobi, jer djeca koja čitaju, postaju ljudi koji misle. A takvi nam ljudi trebaju.

Izvor: Telegram (Ema Glavina)

FOTO: MARKO MIŠČEVIĆ
x

Prijavite se na newsletter i ostvarite 10% popusta na prvu kupnju!

Pročitao/la sam i prihvaćam Opće uvjete poslovanja i Pravila privatnosti

Svojom prijavom dopuštam Mozaiku knjiga d.o.o. da obrađuju moje osobne podatke u svrhu obavještavanja o njihovim ponudama, do mog povlačenja suglasnosti.