Kako audio knjige pozitivno utječu na čitatelje
Audio knjige najčešće koriste osobe koje uče strani jezik, studenti koji imaju poteškoće u učenju i čitanju. U više slučajeva audio knjige pomogle su tim grupama ljudi uživanje u knjigama, ali prosječni i strastveni čitatelji ih ne koriste. U ovom članku otkrit ćete zašto su audio knjige korisne za sve čitatelje.
Volim slušati audio knjige i svoje oduševljenje dijelim sa svima, od nastavnika, roditelja, studenata i članova obitelji. Mnogi od njih dijele isto mišljenje, a ponekad me dočekaju i komentari kao što su: „Ali to se ne računa kao čitanje“ ili: „Ja svojim učenicima ne dopuštam slušanje knjiga, jer to ne računam kao pročitanu knjigu“. Slušanje se očigledno razlikuje od čitanja, ali da li se slušanje računa kao čitanje?
Mislim da to ovisi o osobnom shvaćanju pojma čitanja. Ako pod čitanjem smatrate razumjevanije teksta i njegove poruke, onda se slušanje svakako računa. Čitanje je bitno kada djeca uče čitati i povezivati slova, ali razumjevanije poruke, kritičko razmišljanje, razvijanje mašte i povezivanje radnje glavni su razlozi zašto djeca zavole čitanje. Varley (2002) piše: „Nastavnici i profesori osnovnih i srednjih škola često izbjegavaju audio knjige, jer nisu sigurni smatra li se to čitanjem ili zabavom.“
Zato ćemo navesti razloge zašto bi svi trebali slušati audio knjige:
- Upoznavanje učenika s knjigama koje su na višem nivou od onih koje mogu razumjeti
- Poticanje interpretativnog čitanja
- Učenje kritičkog slušanja
- Isticanje humora u knjigama
- Uvođenje žanrova koje učenici možda nikada ne bi čitali
- Širenje vokabulara, upoznavanje s imenima ljudi i mjesta koja ne bi znali pročitati u pisanoj formi
- Upoznavanje s različitim dijalektima i staromodnim književnim stilovima
- Pokazuje primjer kako čitanje naglas treba zvučati
- Omogućuje da roditelji i djeca zajedno slušaju knjige dok putuju
- Pruža sjajan doživljaj slušajući „način na koji sjajni i talentirani pripovjedači pričaju priče“. (Baskin & Harris, 1995, p. 376)
Također, mnoge knjige pročitane su od strane autora ili sadrže njegove komentare. Ove informacije mogu pomoći učenicima povezati se s autorom i shvatiti njegov način pisanja i tijek misli.
Međutim, koliko god da su audio knjige korisne, ne mogu ih svi slušati. Nekima smeta brzina čitanja, dok druge nervira glas pripovjedača. Ali većini će se svidjeti iskustvo slušanja lijepo pročitane, kvalitetne knjige. Varley (2002) kaže: „Ono što mi je najzanimljivije kada ljudi opisuju slušanje knjiga je to što svi kažu da lakše pamte i emotivnije dožive sadržaj. Jedan čitatelj je rekao da audio knjige gađaju pravo u srce.“
Audio knjige mogu biti dobar dodatak svakoj učionici. Mnogo učenika voli čitati, dok se drugi muče ili su jednostavno odustali. Audio knjige pružaju priliku svakom od njih da uživaju u raznim naslovima.
Autor: Denise Johnson
Izvor: readingrockets.org
Photo: Shutterstock