RECENZIJA Sandra Bašić, Knjige u svom filmu

“Za njega je život bio krajnje jednostavan, poput radnje kakve dječje, pustolovne priče: ljudi su mogli biti ili dobri ili zli, ispravni odabir uvijek je bio očit, a dobro je na kraju uvijek odnosilo pobjedu.

Kad pročitate ovaj citat, nameće vam se samo jedan zaključak: život je jednostavan, treba ga živjeti punim plućima, činiti samo dobro i sve će biti u redu. Međutim, ovako mogu živjeti (i žive) samo djeca koju onaj “pravi” život još nije niti okrznuo, a kamoli stigao iskvariti.

S našim glavnim likom situacija je sve samo ne jednostavna, ali krenimo od početka.

Budući da spadam u one čitatelje koji se vole informirati o određenim činjenicama prije nego krenu s čitanjem, tako sam i ja malo “proguglala” o čemu se ovdje uopće radi.

Mjesto zvano Winter zaista postoji i nalazi se u Saskatchewanu, u Kanadi. U vrijeme radnje ovog romana, Winter je bio malo, novoosnovano naselje nedaleko Grand Trunk Pacific Railwaya.

Winter je dom Harryja Canea, lika utemeljenog na autorovom pradjedu, u stvarnoj priči o okolnostima koje su ga dovele u jedno takvo surovo i udaljeno mjesto. Patrick Gale je svoju priču gradio prema memoarima koje mu je ostavila njegova baka. Upravo su ti memoari, kao i činjenice sakupljene s putovanja i opsežnog istraživanja u Kanadi, nadahnuli autora da napiše ovaj roman.

Roman je strukturiran u epizodnim retrospektivama, između Harryjeva boravka u ustanovi za mentalne bolesti, njegovog prethodnog života u Londonu i avantura u novonastanjenoj divljini.

Izrazito je zanimljiva činjenica o imenu glavnog lika – kad izgovorimo Harry Cane, u engleskom ćemo jeziku dobiti značenje odnosno prijevod imenice uragan (“hurricane”). Harryja ćemo upoznati na početku romana kao jednog tihog, nježnog i sramežljivog mladića koji k tome još i muca. On čini sve ono što se od njega očekuje: ženi se (iako prema supruzi ne osjeća ni ljubav ni strast) i dobiva dijete. Stvari počinju ići loše za Harryja kada se zaljubi u muškarca i biva prisiljen napustiti zemlju kako bi pobjegao od nastalog skandala.

Kada je nešto oduvijek zabranjeno pa kao takvo primorano rasti u mraku i tišini, teško je znati kako bi izgledalo kada bi se moglo razvijati u slobodi.

Harry Cane će iskoristiti priliku koju je početkom 1990.-ih Kanada ponudila stotinama Engleza – na zahtjev će dobiti 160 jutara besplatne prerijske zemlje, u zamjenu za njeno obrađivanje i život na istoj. Harryjevo putovanje na zapad teklo je paralelno s njegovim unutarnjim psihološkim putovanjem prihvaćanja svoje vlastite prirode. Taj je put bio uvelike obilježen poricanjem, sramom, krivnjom i gađenjem prema samome sebi, zbog nemogućnosti prilagodbe vremenu u kojem živi. No, tada konačno kreće njegova preobrazba i on više nikad neće biti onaj miran mladić s početka priče.

Patrick Gale, u Dickensovom stilu, zanimljivo oslikava i svoje ostale likove: Harryjevog brata Jacka (braća su oženila dvije sestre iz obitelji Wells) i zlobnog agenta Troelsa Muncka koji predstavlja ozbiljnu prepreku koju će Harry morati savladati kako bi ostvario vlastitu sreću.

Ženski, pak, likovi poput Harryjeve supruge Winifred Wells ili Petre Slaymaker, njegove neustrašive mlade susjede iz prerije, dokazuju nam kako tema ovog romana nije isključivo ljubavni odnos između dva muškarca nego i  odlučnost žena da se izbore za svoje mjesto unutar surovog, pionirskog života u preriji, pogotovo u karakterizaciji Petrinog lika.

Na kraju se može zaključiti kako je ovo bila jedna dirljiva i potresna priča, osebujnog stila pripovijedanja. Zbog prikaza odnosa između dva muškarca u bespućima nemilosrdne prerije, čitatelja će nakratko podsjetiti na “Planinu Brokeback” autorice Annie Proulx. Ono što zadivljuje kod autora je intuitivna spretnost za detaljnim opisivanjem unutarnjih životnih borbi s kojima se suočavaju njegovi likovi, a posebnu težinu ima ono što likovi ne govore i to cijeloj priči daje narativnu napetost.

“Um mu je obuzela primamljiva maštarija da će se, ako samo ostane posve nepomičan, tlo uskoro otvoriti i primiti ga u svoja njedra, da će ga ljupka mahovina obujmiti svojim zagrljajem i sakriti od pogleda.

O autoru:
Patrick Gale rođen je na otoku Wight 1962. godine. Svoje je rano djetinjstvo proveo u zatvoru Wandsworth kojeg je vodio njegov otac, nakon čega se obitelj preselila u Winchester. Studirao je na Sveučilištu Oxford. Danas živi na farmi na jugozapadu Engleske sa svojim suprugom Aidanom Hicksom gdje se, osim što piše, bavi poljoprivredom i stočarstvom.

Do sada je napisao dvadeset romana.

Ocjena: 8/10

Izvor: Knjige u svom filmu