RECENZIJA Petra Jukić, Ljepota čitanja

Preopterećen i kaotičan život. Suovisnost, traženje mira u svakodnevnom životu, druženje s prijateljima i obitelji su ono što vas opterećuje. To ukazuje na nezdrave granice, odnosno, na to da ih ne znate postaviti.

Ovo ljeto u moje je ruke došao ovaj priručnik kojega ću vječito držati na vidljivom mjestu. Mozaik knjiga u srpnju 2022. izdala je ovaj vrlo praktičan vodič, s Instagrama, ali i svjetski poznate autorice Nedre Glover Tawwab.

„Granice su skup očekivanja potreba koje nam pomažu da se osjećamo sigurno i ugodno u svojim međuljudskim odnosima.“

Granice vam mogu pomoći da ostanete mentalno i emocionalno zdravi. Stvarno je teško naučiti kada reći „da“, a kada reći ne“, osobito ako želimo da nam interakcija s drugima bude ugodno iskustvo. Nepostavljanjem granica u odnosima, može doći do tzv. pregorijevanja što se opisuje kao “neurološka i fiziološka promjena” koja se događa u vašem tijelu kada naiđete na „okidače“.

U knjizi „ Postavite granice, pronađite mir“ opisano je da do pregorijevanja dolazi kad:

• Ne znamo  kada reći „ne“
  • Ne znamo kako reći „ne“
  • U odnosu na sebe, prednost dajem drugima
  • Ugađamo drugima
  • Bolujemo od „sindroma superheroja“ („ja mogu sve“)
  • Osjećamo da se naš trud ne cijeni i ne prihvaća
Postavite granice pronadite mir
Izvor: Vlastita fotografija

Što nas sprječava da postavimo zdrave granice?

Autorica navodi kako je naša dužnost reći ljudima ako nas odnos s njima opterećuje. U onom trenutku kada u odnosu s drugima napokon postavimo granice, moramo biti svjesni da će se taj odnos na neki način promijeniti. Osoba može reagirati prihvaćanjem, a isto tako može reagirati i na brojne “odbojne” načine. Najznačajniji znak nelagode s naše strane je ljutnja, a mogu se javiti i ogorčenost, nezadovoljstvo i pregorijevanje. Autorica navodi da, ukoliko osjećamo bilo što od navedenog, je to jasan znak da bismo trebali postaviti granice.

Ovaj, zapravo, vodič za pronalaženje sebe dat će vam jasno objašnjenje zašto ne posjedujemo zdrave granice, prikazat će vam šest vrsta granica u odnosima, a knjiga je vrlo praktična jer, nakon opisa same granice, te primjera što je kršenje te vrste granice, ova će vam knjiga dati i praktične primjere kako i na koji način postaviti granicu, odnosno, koji odgovor dati u slučaju kršenja granice.

U ovom ćete priručniku naići i na testove za samoprocjenu koji će ti pomoći u određivanju granica. Primjeri iz knjige su stvarni primjeri ljudi s kojima je autorica komunicirala na svojim terapijama i putem Instagrama. Upravo na svom Instagram profilu, autorica Nedra Glover Tawwab često postavlja pitanja svojim pratiteljima, a ova je knjiga tako i nastala.

Važno je djelovati!

Postavljanje granica ne završava komunikacijom. Knjiga će vas naučiti da ono što iskomunicirate morate poduprijeti i svojim ponašanjem. To će biti jako teško, osobito jer su tu granice i za vas i za druge. U knjizi ćete pronaći i uobičajene reakcije drugih na to kada postavite granice.  A neke od reakcija opisane u ovom priručniku su protivljenje, iskušavanje granica, ignoriranje, defenzivnost, kažnjavanje šutnjom, itd.. Svaka od ovih reakcija u knjizi je detaljno objašnjena uz primjere kako ta reakcija može izgledati.

Izvor: vlastita fotografija

Ovako praktičan priručnik nikada nisam čitala, niti sam naišla na što „praktičnije“ od ove knjige. Bile su tu druge, vrlo slične knjige koje su kod mene potaknule postavljanje granica, ali nikada ne u ovoj mjeri. U toliko sam se situacija pronašla, što u osobnom, poslovnom pa tako i u društvenom životu. Od posuđivanja knjiga, novca i odjeće, pa sve do emocionalnog zlostavljanja za koje nisam niti znala da je o tome riječ.

Ova je knjiga šamar u lice svima onima koji ne znaju postaviti granice, a osobito svima onima koji krše tuđe granice. Stoga, ova knjiga treba biti obješena na zidu i uzimati se u ruke što češće jer je „liječenje“ postavljanja granica vrlo težak i naporan proces, ali moguć.

Izvor: Ljepota čitanja