RECENZIJA Milena Lovrić, Veličanstvena knjiga

Knjiga “Kupina i divlja ruža” debitantski je roman autorice Sonie Velton. Iza bogato ilustriranih korica krije se jedna fantastična priča nadahnuta stvarnim likovima i povijesnim događajima.

Priča nas vodi u drugi dio osamnaestog stoljeća, u doba kada su u Engleskoj vladali hugenoti. Radnja se prvenstveno vrti oko dvije žene, tako različite, a opet tako povezane.

Sara Kemp doputovala je u London sa majčinom životnom ušteđevinom koja je iznosila tek jednu funtu. Nama se sada to čini jako mizerno, ali u ono doba za uštedjeti jednu funtu trebale su godine i godine napornog rada. Sara je imala osjećaj napuštenosti, nije joj bilo jasno zašto ju majka šalje od sebe. Nije razumjela da majka za nju želi najbolje, da ne želi da joj kćer bude sluškinja kao i ona. Da se razumijemo, nije sramota raditi, niti je sramota služiti, sramota je bila u tome što su gazde polagale pravo na njih, što su ih redovito seksualno uznemiravali. Takav život joj majka nije poželjela. Napisala joj je adresu svoje rođakinje kod koje je trebala ići, ali igrom slučaja naletjela je na gospođu Swan koja je vrbovala mlade djevojke i zarobljavala ih u svojoj krčmi. Slatkim riječima odvodila ih je u svijet prostitucije.

Sara nije bila oduševljena time što ju je snašlo, ali počela je razmišljati o tome da prostitucijom zarađuje više u tjedan dana nego što će njena majka u godinu zaraditi kao sluškinja. Prepustila se takvom životu sve dok joj sudbina na put nije dovela Esther Thorel, suprugu hugenotskog tkalca svile. Esther je spasila Saru od pakla prostitucije i zaposlila ju kao svoju osobnu sluškinju. No, nakon toga priča postaje sve zamršenija i zanimljivija. Ali, ostavljam da sami saznate što će se sve događati sa ove dvije junakinje…

Moj život bio je poput jedne od mojih podsuknji. Bio je sve prljaviji, a ja sam svakodnevno bila u njemu pa sam to jedva i primjećivala.

Koliko god Sara i Esther bile društveno različite, obje su bile nezadovoljne svojim životom, postupanjem svojih najbližih, borile su se za ono što su svim srcem željele.

Željela sam se vratiti svojoj majci. Željela sam da mi gospođa omogući novi početak, da svojim ugledom i položajem očisti moju prošlost. U povratku kući nije me sprječavalo samo to što mi je gospođa Swan uzela novac. Tko bi se htio majci vratiti kao prostitutka? U kućanstvu gospođe Thorel zaradit ću više od poštene plaće : ponovno ću steći svoj ugled.

Sara ponekad nije prezala pred vlastitim ciljevima. Što bi mi u narodu rekli, “gazila je preko mrtvih do vlastitog cilja”. Izdati druge, pa čak i vlastitu gazdaricu, za nju je bilo sasvim jednostavno. Učinila bi to u tren oka, bez razmišljanja. To mi se nije baš svidjelo kod nje.

S druge strane, Esther je osoba koja totalno živi životom kojim nije oduševljena. Nema djece, suprug je zbog toga zanemaruje i vara sa sluškinjama, a ona sve to trpi. Uživa u slikarstvu, ali svoj san ne može ispuniti. Ona sanja o tome da se njezini crteži jednom istkaju na svili. No, njezin suprug je zadrti hugenot koji ni u kom slučaju ne dozvoljava da jedna žena tka svilu.

Nakon nekog vremena nisam se mogla sjetiti kako je uistinu voljeti, kao što se ni ptica u krletci ne može sjetiti svoje slobode. Sve dok me on nije podsjetio. U onim satima u potkrovlju shvatila sam kako je osjećati muškarčevu prisutnost toliko jako da ga jedva mogu pogledati. Uvidjela sam kako samo stisak njegova tijela uz moju nogu može iz mojega uma izbrisati sve drugo.

Ova knjiga nam odlično dočarava kako se živjelo u kasnom 18.st. Netrpeljivosti između majstora tkalaca svile i njihovih nadničara bile su ogromne. Nadničari su se sve više sukobljavali s njima i ratovali zbog vlastitih prava. Što su više radili, to su manju plaću dobivali, što nikako nije bilo pošteno.

Završetak dana. Zalazak Sunca ne bi trebao biti tužan ako ste uvjereni da će ponovno izaći. Ali, što ako slabljenje svjetlosti označava završetak vašega posljednjeg dana? Što ako će vam svitanje donijeti smrt? Da sam mogla ugasiti svaku zvijezdu koja se pojavila te noći, učinila bih to i zahtijevala da se sunce vrati.

S druge strane, žene nisu imale skoro nikakva prava. Radnice su bile potlačene do maksimuma, a bogatije žene nisu smjele niti promisliti na rad, ma koliko god ih to ispunjavalo. Nažalost, djevojke koje nisu bile u braku, a rodile su dijete, također nisu imale pravo na njega. Dijete bi im se oduzelo bez pardona. Toliko me razočarava činjenica da nisu imale pravo izbora ni u kom slučaju, nisu imale pravo na vlastiti život, vlastiti izbor, vlastito dijete. U svemu su ovisile o dobroćudnosti svojih nadređenih, a toga je bilo jako malo.

Morala sam ga vidjeti. Imala sam potrebu vidjeti svilu koju smo gotovo dovršili, a ne njezine dijelove skrivene u naborima kao da je nešto sramotno, nego rastegnutu u punoj dužini. Dodirnuti je, znati da postoji, nekako dokazati da je ono što smo imali bilo stvarno.

Oduševljena sam ovom knjigom. Pročitala sam je jako brzo, u jednom dahu. Ovo je knjiga koja nosi jednu moćnu priču o potlačenosti radničke klase u doba hugenota, priča koja je istkana svilenim nitima u borbi za vlastite ciljeve, za bolji život i za pravo na poštivanje ljudskih vrijednosti. Radnja je izvanredno osmišljena, a likovi vjerno dočarani. Brzo se čita i ni u kom slučaju pažnja čitatelja ne posustaje.

Ova knjiga donosi nadu, donosi vjeru u bolje dane. Iako su se svi snovi i nade, pružene ljubavi i dobre namjere hladnokrvno gazile tokom cijele priče, sam kraj donosi vjeru u boljitak. Zaista jedna fenomenalna priča. Moju ogromnu preporuku imate.

Sram me je zaprepastio. Nedvojbeno zbog njegova odbijanja, ali još više zbog toga koliko sam ga željela. Koliko sam potpuno bila spremna odbaciti sve samo za taj jedan trenutak s njim. Nije bilo važno to što se odmaknuo. U tom trenutku povezanosti sjetila sam se što znači voljeti. Ili možda to nikada nisam istinski doznala.

Izvor: Veličanstvena knjiga