RECENZIJA Milena Lovrić, Veličanstvena knjiga

“Kći trgovca svilom” treći je roman autorice Dinah Jefferies koji sam pročitala. Prije ovoga, pročitala sam još “Supruga vlasnika plantaže čaja” i “Udovica trgovca draguljima”. Volim stil kojim Dinah piše. Njene knjige me dotaknu na poseban način. U jednakoj mjeri se oduševim i slomim pred događajima koje glavne junakinje proživljavaju.

U ovom romanu radnja je smještena u francusku Indokinu, točnije u Vijetnam u kojem je vladao rat između Francuza i Vijetnamaca. Upoznajemo Nicole, mladu djevojku koja živi s ocem i sestrom. Otac joj je Francuz, a majka (koja je umrla pri rađanju Nicole) je bila Vijetnamka. Nicolin otac angažirao se u tajnoj ratnoj postrojbi koja je špijunirala Vijetnamce pa je svojim kćerima predao obiteljski posao. No, starija kći Sylvija dobila je najveći dio, dobrostojeću obiteljsku firmu koja se bavila uvozom i izvozom svile. Nicole je dobila tek malu, trenutno zatvorenu trgovinicu za prodaju svile. Iako razočarana tom nepravdom, odlučila se boriti i oživjeti trgovinicu. Zahvaljujući trgovini, upoznala je Trana, mladog gerilca iz redova Viet Minha, koji je pomalo zaintrigirao svojim duhom, svojom zanesenošću i svojim stavom. No, njeno srce ipak je malo jače kucalo za mladog Amerikanca Marka, prijatelja njene sestre. Na svom prvom balu, Nicole je oduševljeno plesala s Markom. Poželjela je da ta sreća potraje vječno. Ali, do kraja te iste večeri Nicole će se razočarati u svoje najmilije, oca, sestru, pa čak i Marka. Vidjet će nešto što će je duboko potresti, a uz to će saznati i istinu o smrti svoje majke, te će se ispred nje naći teška odluka o priklanjanju Francuzima ili pobunjenicima iz redova Viet Minha…

Jedan trenutak čovjek je bio živ, drugi ga više nije bilo. Prisjetila se straha koji je vidjela u njegovim očima. Pogledom je preklinjao za život, a ujedno je u njemu bila prisutna i neka duboka spoznaja o neminovnu ishodu. Je li uvijek tako kad je čovjek suočen sa smrti? Taj grozni osjećaj bespomoćnosti pred neizbježnim?

Još jedan divan, živopisan roman iz pera Dinah Jefferies. Poprilično je u nekim dijelovima težak, ali to ne umanjuje vrijednost samog djela. Dapače, to ga čini posebnijim, osjećajnijim. Nicole simbolizira jedinstvenu osobu koju sačinjavaju dva svijeta – Francuska i Vijetnam. Oba podjednako voli i cijeni. Nepravedno je što joj se nameće težak izbor opredjeljivanja za samo jednu stranu, ali život nikome nije jednostavan pa tako ni njoj. Smatram da je autorica u lik Nicole udahnula i malo vlastitih sjećanja i osjećaja s obzirom na to da je i sama rođena u Maleziji, a već sa devet godina preselila je u Englesku i živjela u komuni.

Bat ca hai tay. Ili si riba ili ribar. Ne možeš biti i lovac i lovina. Doći će dan kada ćeš morati odabrati stranu i odlučiti jesi li Vijetnamka ili Francuskinja.

Nicole život nije mazio. Majčinsku ljubav nije imala priliku osjetiti pošto joj je majka umrla pri porodu. Ali bila joj je uskraćena i ljubav oca i sestre. Oni su je prezirali i krivili za majčinu smrt. Njena sestra Sylvija bila je očeva miljenica i zajedno su joj prečesto nanosili nepravdu. Za razliku od Sylvije, Nicole je voljela i svoje vijetnamsko porijeklo, čak je i njena najbolja prijateljica O – Lan bila vijetnamka.

Kao da je ona bila samo majčina, a ne i njegova kći. Ni on ni sestra nisu je gledali kao sebi ravnu. Uvijek je vjerovala u bolje sutra, nadala se da će je zavoljeti kao što ona voli njih. Odustala je od te nade i to ju je najzad oslobodilo. Živjela je s njima, ali nije bila jedna od njih.

Početkom rata Nicole se našla između dvije vatre. Preteško je bilo izabrati stranu. Tome se nikada nije nadala jer istinski je voljela oba svoja naroda i iako je živjela u francuskom dijelu grada, u vijetnamskom je vrlo rado provodila vrijeme u svojoj trgovinici.

Nešto se tog trenutka dogodilo između njih. Osjećala se kao da ga oduvijek poznaje. Bio joj je poput brata. Netko blizak, netko koga je željela zaštititi. Nije si mogla pomoći. Bilo je to isto kao i s ocem. Voljela ga je iako je znala što je učinio.

S druge strane, trebalo je odabrati i kojem dečku se prikloniti, šarmantnom Amerikancu Marku zbog kojeg joj je srce jače tuklo ili Vijetnamcu Tranu s kojim se upustila u kratku avanturu.

Sve oko njih kao da je nestalo, bilo je to kao da su potpuno sami, on i ona, u nekom vlastitom čarobnom svijetu. Nikad dotad nije se osjećala toliko slobodnom. Bio je to čudesan osjećaj.

No, koju god stranu odabrala, Nicole nije bila baš u zavidnoj poziciji. Tko god pobijedio ili izgubio u tom ratu, Nicole je svakako prijetila opasnost. S obzirom na to da je ona dijete iz miješanog braka, to joj je bio veliki uteg. Koja god da strana pobijedi u ratu, ova druga joj prijeti protjerivanjem. Iako se ponekad pokazala iznimno naivnom, Nicole je u suštini jedna jako hrabra žena. Ono što će ona podnijeti na svom životnom putu zaista nije lako. Toliko boli i patnje je sustiže, napadaju je dok je sama i ranjiva, ali ona poput feniksa uvijek ustaje ponovno sve jača i jača.

Kao da bi to ikada mogla zaboraviti. Zatvorila je oči i odmahnula glavom. Ni uz najbolju volju nije mogla zaboraviti pogled u njegovim očima trenutak prije nego što je ubijen. Kako mu je glava pala na rame, a pramen kose prekrio oko poput krila slomljene ptice. I onaj jezivi samrtni hropac.

Čitajući roman, svjedočimo teškim ratnim zlodjelima. I s jedne i s druge strane nije se štedjelo na kaznama, ma koliko teške i neljudske bile. Autorica vjerno dočarava kako je to izgledalo, od špijunaže, mučenja i silovanja pa čak do samog ubijanja radi upozorenja, ali i ubijanja nedužne dječice… Stavovi mladih, nadobudnih vojnika koji su se borili za svoje ideale pršte sa stranica knjige. Svaku scenu, svaki događaj mogla sam si vjerno predočiti, stvoriti cijeli film u svojoj glavi kako je to točno izgledalo. U nekim dijelovima osjeća se ta neizvjesnost, strah od neprijatelja i želja da idući dan dočekaš živ.

Oči su mu se ponovno orosile. Bio je tako mlad, a djelovao tako staro i umorno. Ganuta njegovom iskrenošću, kratko mu je stisnula ruku. Mrzila je pomisao da će protratiti život u uzaludnoj borbi za ideale.

Još toliko toga ima u ovom romanu, ali nešto morate i sami pročitati i proživjeti zajedno sa likovima. Ja sam se vrlo lako suživjela s njima, proživjela sam sve što i oni, suosjećala s njima, borila se, plakala i voljela. Dinah me ni ovim romanom nije razočarala. Dapače, još je više učvrstila moju ljubav prema njenom pisanju. Njeni romani su moćni, strastveni, osjećajni, teški i životni. Za mene predivni. Imate moju veliku preporuku za ovu knjigu.

Izvor: Veličanstvena knjiga