RECENZIJA Matea Rožanković, Svijet jednog knjigoljupca

Kriminalistički roman Djevojka iz pisma (engl. The Girl in the Letter) Emily Gunnis, čiji prijevod s engleskog potpisuje Marko Mravunac, objavljen je 2020. godine u izdanju

Mozaik knjiga

i predstavljen na sljedeći način:

„Samantha Harper novinarka je koja očajnički želi napredovati u poslu. Kad slučajno naiđe na pismo iz prošlosti, njegov će je sadržaj šokirati i duboku dirnuti. Pismo je napisala mlada majka koja preklinje da je se spasi iz samostana Svete Margarete u koji je zatvorena zbog tada prezrene maloljetničke trudnoće. Svaki joj je dan važan, već sutra bi moglo biti prekasno.
Samantha će biti uvučena u tragičnu priču u kojoj će još otkriti i niz neobjašnjivih smrti povezanih sa ženom, ali i shvatiti da je poslije poroda toj ženi oduzeto dijete i dano na posvajanje protivno majčinoj volji.
Sveta Margareta uskoro se ruši pa Samantha ima samo nekoliko sati da razriješi misterij star više od šezdeset godina. Jer istina, koja joj je gotovo na dohvat ruke, mogla bi biti zauvijek izgubljena…“

Samantha Harper je novinarka na početku karijere koja s četverogodišnjom kćeri Emmom privremeno živi kod bake zbog nesuglasica s Benom, ocem njenog djeteta. Kada slučajno kod bake nađe pismo iz 1956. godine u kojem mlada djevojka Ivy preklinje za spas jer će uskoro zbog neželjene trudnoće prije braka biti smještena u samostan Svete Margarete, Samantha je duboko potresena pa odlučuje saznati što se dogodilo s tom i drugim djevojkama smještenim u samostan u tom razdoblju. Uskoro saznaje da se samostan ruši te da ima samo dva dana za istražiti istinu skrivenu duboko iza slike normalnog samostana u kojem su djevojke rađale djecu, koja su im potom okrutno oduzimana i dana na posvajanje protivno njihove volje, a u kojem su svakodnevno trpjele psihičko i fizičko maltretiranje časnih sestara. Činjenica da je nekoliko ljudi povezanih sa samostanom preminulo u čudnim okolnostima, Samanthu dodatno uvjeri da mora saznati istinu, ali nije svjesna da bi joj istina zauvijek mogla promijeniti život…

Djevojka iz pisma kriminalistički je roman s radnjom usmjerenom na razotkrivanje brutalnih zločina i zlostavljanja mladih djevojaka, žena i djece u samostanu Svete Margarete, kao i smrti nekoliko ljudi povezanih sa samostanom koji su preminuli u čudnim okolnostima. Ispripovijedana iz perspektive nekoliko likova u sadašnjosti i prošlosti, radnja je sveobuhvatna, životna, uvjerljiva i brza, te na taj način postupno razotkriva mračne tajne skrivene duboko iza zidova sada napuštenog samostana. No, to nije samo kriminalistički roman kojem je cilj razotkriti zločine. To je jedan iznimno potresan roman koji me dotakao u dušu i potresao samu srž moga bića, zbog priče koja je temelj cijeloj radnji. To je tužna, šokantna i teška priča o neudanim djevojkama i ženama koje su pedesetih, šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog stoljeća zbog nenadane trudnoće, a bez podrške obitelji i očeva djece, završavale u samostanu Sveta Margareta, gdje su ih okrutne časne sestre svakodnevno prisiljavale na težak fizički rad i psihički ih maltretirale pod izlikom da se moraju iskupiti za svoje grijehe. Ta je priča toliko emotivna, teška, dirljiva i potresna da nisam mogla ostati imuna na njezin sadržaj i u potpunosti me obuzela – toliko da sam je sanjala i kroz cijelo čitanje osjećala suosjećanje s tim nesretnim ženama i djevojkama, te snažan bijes, tugu i jad zbog njihovih sudbina kojima su upravljali ljudi koji su im trebali pomoći, ali, nažalost, radili su upravo suprotno. Činjenica da je autorica fikciju utemeljila na istinskim događajima dodatno povećava dojam cijele priče, koja je vrijedna čitanja, promišljanja i svake prolivene suze za svaku ženu koja je u to vrijeme pretrpjela izdaju obitelji, izdaju muškaraca kojima su trebale roditi djecu, psihičko i fizičko maltretiranje okrutnih časnih sestara, bez mogućnosti kojih mi žene imamo danas.

Dakle, Djevojka iz pisma odličan je kriminalistički roman s brzom, dinamičnom i napetom radnjom usmjerenom na istraživanje sumnjivih smrti i događaja vezanih uz samostan, a ujedno je i jedna šokantna, teška, mračna i bolna priča s toliko emocija koje ne mogu izraziti riječima, a koje su na mene ostavile traga i Djevojku iz pisma smjestile na sam vrh najdražih mi romana. Moja preporuka!

Veliko hvala Mozaiku na objavljivanju ovog romana i poslanom primjerku za čitanje i recenziranje, koji je dostupan za kupnju u knjižarama i na webshopu Svijet knjige.

Izvor: Svijet jednog knjigoljupca