RECENZIJA Matea Rožanković, Svijet jednog knjigoljupca

Djetetovo dijete (engl. The Child’s Child) Barbare Vine, čiji prijevod s engleskog potpisuje Ozren Doležal, objavljen je krajem 2019. godine u izdanju

Mozaik knjiga

i predstavljen na sljedeći način:

„Kada Grace i njezin brat Andrew naslijede bakinu kuću, odluče se useliti u nju zajedno, a uskoro će im se pridružiti i još jedna osoba. No odnosi između njih troje ubrzo postaju napeti, a Grace se − tražeći izlaz − udubljuje u pripovijest o čovjeku koji kasnih dvadesetih godina živi u laži sa svojom sestrom, koja nosi izvanbračno začeto dijete. Dok se razvija sudbina to dvoje likova, Grace počinje shvaćati da njezin život jezovito podsjeća na njihov…
Barbara Vine poznata je kao spisateljica čije su kriminalističke priče pisane vrhunskim literarnim stilom. Dok je pod svojim pravim imenom Ruth Rendell pisala klasične vrhunske trilere, pišući pod pseudonimom Barbara Vine popuštala bi zakonima krimića i pisala samosvojne napete romane u kojima bi identitet ubojice bio manje važan od onoga što se zapravo dogodilo i koje su psihološke nijanse od običnog čovjeka mogle napraviti okrutnog ubojicu.“

Iako se za Djetetovo dijete navodi da je kriminalistički roman, moje mišljenje jest da je to u prvom redu psihotriler, a od sredine romana obiteljska drama te roman unutar romana. Naime, elementi psihotrilera ogledaju se u životu, postupcima i promišljanjima glavne junakinje Grace, koja s bratom homoseksualcem Andrewom dijeli kuću koju su naslijedili od bake, a s čijim partnerom Jamesom dolazi u sukob zbog različitih stavova u vezi položaja homoseksualaca i samohranih majki tijekom nekoliko stoljeća. Kada se sama Grace nađe u ulozi buduće samohrane majke, njihovi odnosi pretvaraju se u napetu obiteljsku dramu utemeljenu na lažima i izdaji, koja bi mogla ostaviti razorne posljedice na obitelj.

Obiteljska drama prisutna je i u „romanu unutar romana“, odnosno romanu Djetetovo dijete iz 1929. godine koji Grace dobiva priliku pročitati, a koji čitamo i mi, čime se prekida radnja u sadašnjosti. U radnji romana iz prošlosti pratimo priču homoseksualca Johna i njegove 15-godišnje sestre Maud koja je ostala trudna s nezakonitim djetetom, zbog čega je roditelji izbacuju iz kuće, a upravo John spašava njezin ugled i dijete. Njihovi su životi isprepleteni sa životima mnogih drugih likova, a cijela radnja vjerno prikazuje način života u tadašnjem vremenu, prvenstveno ističući loš položaj samohranih majki u to vrijeme, ali i homoseksualaca, koji su čak za svoje „zločine“ završavali na suđenju i iza rešetaka, koje dvije teme slobodno mogu postaviti i kao teme obje radnje – one u sadašnjosti i one u prošlosti.

„Znao je da griješi, ali život mu je danas bio toliko prepun pogrešaka da mu se činio kao jedan dugi, neprekinuti grijeh.“

Djetetovo dijete vješto je konstruiran roman koji vam donosi gore spomenute dvije važne teme o kojima se inače malo priča i piše, a koje je Ruth Rendell, pišući pod pseudonimom Barbare Vine, odlučila staviti u središte radnje dvije priče. Priča iz sadašnjosti, koju bih žanrovski okarakterizirala psihotrilerom s dozom obiteljske drame, od početka je zanimljiva, napeta i dinamična, a priča iz prošlosti povijesna je obiteljska drama, koja prekida priču iz sadašnjosti i uvlači vas u posve drugačiji svijet. Smatram da je autorica na odličan, detaljan i precizan način opisala položaj homoseksualaca i samohranih majki u društvu 20. stoljeća, čime je uspješno prikazala razliku u životu navedenih skupina u prošlosti i danas, a čitatelj dobiva priču koju će dugo pamtiti po promišljanjima i postupcima glavnih junaka. Moja preporuka. ?

Hvala Mozaiku na poslanom primjerku za čitanje i recenziranje. ?

Izvor: Svijet jednog knjigoljupca