RECENZIJA Magdalena Ondrušek, Throne of Bookaholic

Što biste napravili da vas posjeti mlađa verzija vas samih i ponudi vam priliku za popravak svih pogrešaka?

91963795_531970264128383_3369242895562309632_o

Australska spisateljica Liane Moriarty hrvatskim čitateljima poznata je po prevedenim uspješnicama: Suprugova tajna, Posljednja obljetnica, Male laži, Malo je nedostajalo i Devet potpunih neznanaca. Iako doma na policama imam većinu navedenih naslova, pročitala sam samo jedan – Male laži. No, s obzirom na trenutnu situaciju u svijetu, odlučila sam se malo posvetiti naslovima koji predugo čekaju svoj red, pa će tako i stariji naslovi ove autorice uskoro biti pročitani. Ali prvo sam odlučila uzeti u ruke naslov koji me najviše zanima, iako je zapravo najnoviji. I drago mi je da sam baš taj odabrala.

U središtu ove predivne priče je dvadesetdevetogodišnja Alice Mary Love, simpatična žena koja je ludo zaljubljena u svog supruga s kojim trenutno čeka prvo dijete. Čini se kako joj u životu ne može biti bolje. Zamislite samo kako li se iznenadi kad padne u teretani i sazna da ima trideset devet godina i troje djece koje se ni ne sjeća. Zašto se, kao prvo, uopće nalazila u teretani? Pa ona mrzi teretanu i ne vjeruje u tjelovježbu! Zašto joj svi govore da je 2008. godina kad je ona uvjerena da je 1998.? Pa valjda bi se sjećala da su zakoračili u novo tisućljeće!

Alice ubrzo shvati kako se u tih navodnih deset godina koje je zaboravila štošta promijenilo. Obožavani suprug Nick je mrzi i usred razvoda su, a od sestre Elizabeth se, iz nekog razloga, neobjašnjivo udaljila. Osim toga, svi spominju neku Ginu, i to s posebnim oprezom, kao da paze da ne povrijede Alice. Kako bi i mogli kad ona ne poznaje niti jednu Ginu. Bi li je se trebala sjećati? Što se dogodilo da su svi tako oprezni kad se njeno ime spomene? Kakvu je ulogu ta Gina odigrala u njenom životu?

_Pred njom je budućnost puna mogućnosti. Možda joj se, nakon toliko vremena, sreća ipak nasmiješila._ (3)

Slušajući priče ljudi oko sebe, Alice pokušava shvatiti što joj se u tih deset godina dogodilo. Kako je postala jedna od onih premršavih mama u preskupoj odjeći, kako je dozvolila da joj se brak uruši, iako su jedno drugom obećali da se to nikada neće dogoditi, da će se maksimalno potruditi riješiti sve moguće probleme. Zašto se njena najstarija kćer tako grozno ponaša i zašto je odnos između nje i Elizabeth toliko zahladio? Kako je u samo deset godina toliko toga pošlo po zlu?

Zašto ne prepoznaje samu sebe i zašto joj se nova Alice ni najmanje ne sviđa? Zašto je postala takva osoba? Alice se mora prisjetiti svega što je zaboravila, no taj put neće biti nimalo lak. Trudit će se ispraviti mnoge stvari, shvatiti svoje postupke i pokušati ponovno izgraditi svoj život, početi ispočetka. Je li to uistinu moguće? Kako ponovno sagraditi do temelja srušen zid?

_Pred njom je budućnost puna mogućnosti. Možda joj se, nakon toliko vremena, sreća ipak nasmiješila._ (1)

Priču pripovijedaju čak tri lika. Prvi je, naravno, Alice koja nam kroz sadašnjost i prošlost objašnjava sve svoje postupke, razmišljanja i sjećanja. Dobivamo i poglavlja o njenom prvom susretu s Nickom, njihovom braku, odnosu, kupnji ogromne kuće i njenom preuređenju. Potom imamo dijelove s Elizabeth, koja zapravo ne pripovijeda nama već svom terapeutu, u obliku pisma u kojima se pokušava suočiti sa svojim životnim problemima, ali i nositi se s Aliceinim naglim promjenama u ponašanju. Alicein gubitak pamćenja za Elizabeth je teško pao jer se ponovno mora suočiti s mnogim stvarima iz prošlosti. I na kraju imamo Frannie, simpatičnu prabaku koja piše blog u kojem svojim čitateljima prepričava razne zgode i detalje iz svog života. Mislim da je za cjelokupnu priču taj dodatak s Frannie bio nepotreban, no svejedno jako simpatičan.

Liane Moriarty napisala je roman koji će vas potaknuti na razmišljanje. Sve što je Alice zaboravila će vas naučiti da cijenite svoj život i svaki, pa i onaj najmanji i naizgled nebitan trenutak. Da razmislite o stvarima i ljudima u vašem životu, o odnosima i o brojnim drugim temama. Sentimentalna, poučna i vrlo emotivna knjiga prepuna zanimljivih prevrata, zbilja mi se svidjela.

Na Goodreadsu sam pročitala nekoliko dojmova i recenzija u kojima je napisano kako je kraj ovog romana previše zbrzan, kako je poanta izgubljena. No, ja mislim kako poanta romana ne leži u načinu na koji je završio, već u Aliceinom preispitivanju života, odnosa i otkrivanju trenutka u kojem je sve krenulo po zlu te načina na koji bi sve to mogla popraviti i isplati li se uopće pokušati. Mnoge bitne pouke leže u ovom romanu, a na vama je da otkrijete koje su to. Ja samo znam da me Moriarty još jednom oduševila i da ću za njenim romanima uvijek rado posezati.

Izvor: Throne of Bookaholic