RECENZIJA Magdalena Ondrušek, Throne of Bookaholic

Ne sjećam se kad sam se posljednji put toliko veselila prijevodu nekog trilera. Čim sam pročitala sadržaj i vidjela najavu za prijevod, znala sam da se radi o jednom remek djelu! Ne samo da je riječ o temi koja nije toliko često korištena u knjigama (kao što to obično zna biti), već me i neodoljivo podsjeća na film koji sam davno gledala i koji mi se baš svidio. Mislim da svi znate o kojem filmu je riječ – Orphan (ili u prijevodu, Siroče). Dakle, radnja filma temelji se na posvajanju devetogodišnje djevojčice koja bi trebala biti ljepilo za brak koji je na samom rubu raspada, propasti. Međutim, uskoro se pokaže kako djevojčica i nije tako nevina kako se u početku činila te da nešto ozbiljno s njom nije u redu. Ako ste gledali film, znate kakav je bolestan i predobar kraj imao. Ako niste, svakako ga pogledajte.

No, da se vratimo na knjigu. Naravno da me knjiga odmah privukla. Kako i ne bi pored tako dobrog sadržaja. Jer, morate priznati, u moru toliko sličnih knjiga, teško je pronaći neku koja se ističe, koja odskače od već izlizanih tema. Vjerujte mi da je Savršeno dijete jedan od takvih dragulja. Drugačija, jeziva, priča je to o mladom bračnom paru koji očajnički želi dijete – i o uznemirujućim posljedicama koje donosi ostvarenje te želje…

Christopher i Hannah sretno su oženjeni ortopedski kirurg i medicinska sestra. Život im je naprosto savršen, ili zapravo gotovo savršen. Jedino što nedostaje njihovoj idili je dijete. Naime, iako su godinama pokušavali, Hannah jednostavno nije mogla ostati trudna. Nakon bezbroj neuspjelih pokušaja, odlučili su se na posvajanje. No, naravno, sam postupak nije tako jednostavan i brz, a s obzirom na godine, bili su na samom rubu odustajanja jer jedino što nisu željeli je biti stariji roditelji, odnosno roditelji u već odmaklim godinama. Kad se u bolnici pojavi napuštena šestogodišnjakinja Janie, Christopher se odmah poveže s njom i uvjeri Hannu da ju posvoje.

No. Janie nije obično dijete. Njena prošlost je blago rečeno traumatična. Policija ju je pronašla jedne noći kako luta parkiralištem, noseći samo pelene i nekakvu čudnu ogrlicu oko vrata. Bila je prljava, prepuna krvi po rukama i šakama, preplašena i sama. Nakon što je policija provela istragu i došla do njene majke, otkrilo se u kakvim je stravičnim uvjetima živjela, kakvim je strahotama bila sve podložena. Tijelo joj je bilo prekriveno ožiljcima, rendgen je pokazao mnoge slomljene kosti koje su krivo zarasle. Jednostavno stravično i uznemirujuće. I upravo zbog toga će se njezina oštećena psiha pokazati većim izazovom nego što su to Hannah i Christopher očekivali. Njezini ispadi su svakog dana sve gori i sve više uznemirujući.

Janie je duboko odana Christopheru, dok sav svoj bijes usmjerava prema Hanni. U nemogućnosti povezati se s njom, Hannah je pod sve većim pritiskom, a Christopher odbija uvidjeti Janieinu pravu narav. Hannah postaje svjesna da Janie manipulira Christopherom u pokušaju da ih razdvoji, unatoč svim njenim pokušajima i trudu da se svi zbliže i postanu sretna obitelj. Janieino ponašanje postaje sve veća prijetnja njihovu braku, a istina o njenoj prošlosti bi ih sve mogla gurnuti preko ruba.

Sama ideja i izvedba su savršene. Savršeno dijete je bez sumnje jedna vrlo jeziva, uvrnuta i napeta priča koja na najmračniji mogući način prikazuje ljudsku prirodu i nagone. Zanimljiva je i činjenica kako je autorica bivša klinička psihologinja koja se bavila dječjim traumama. To joj iskustvo sada pomaže u pisanju knjiga kojima čitatelje vodi kroz tamne strane ljudske psihe.

Jedino što se meni nije svidjelo je način na koji je roman završio. Očekivala sam završetak u stilu filma na koji me roman podsjeća. Dobro, ne možda toliko bizaran i bolestan završetak, ali definitivno nešto bombastično, nešto što će me izuti iz cipela. No, autorica nam je servirala nešto mirniji rasplet za koji imam osjećaj da je čak pomalo i užurban, ali to nikako ne umanjuje kvalitetu knjige i moju konačnu ocjenu. Znam da će neki sigurno biti i više nego zadovoljni završetkom, ali s obzirom da sam ja čitatelj koji voli mind-blowing rasplete, uvijek takve i očekujem u knjigama. ?

Kroz roman, autorica je savršeno i vrlo realno prikazala kakve sve posljedice zlostavljanja i zanemarivanja djeteta mogu biti. No, također je pokazala i kako nije uvijek sve onako kako se čini te kako ponekad jedno zlo može biti samo okidač za drugo, još veće.

I za kraj, sigurno se pitate hoću li vam preporučiti ovu knjigu, Naravno da hoću. Meni se uistinu svidjela, ponajviše iz razloga jer je drugačija od svega dosad pročitanog, jer se bavi vrlo bitnim temama koje su postale veliki problem u svijetu. Savršeno dijete je uzbudljiv, napet, vrlo uznemirujuć i mračan roman koji će vas do samog kraja ostaviti u neizvjesnosti. Ne kažu bezveze da dobro pazite što želite…

Izvor: Throne of Bookaholic