RECENZIJA Lea Klarić, Mame Kvarnera

Kada sam ja bila osnovnoškolka, veliki hit među ljubiteljima čitanja (osnovnoškolske dobi) bili su Dnevnici Pauline P., autorice Sanje Polak, koje smo čitali za lektiru, ali i pratili u nastavcima u Smibu. Ono što je meni bila Paulina P. za novije je generacije Greg Heffley. U izdanju Mozaik knjige nedavno je svjetlo dana ugledao novi, četrnaesti po redu, nastavak Gregovih dogodovština nazvan „Gregov dnevnik – kugla za rušenje“.

Jeff Kinney američki je karikaturist, ilustrator i dizajner igrica, a diljem svijeta postao je popularan upravo zahvaljujući serijalu „Diary of a Wimpy Kid“ ili kako su ga kod nas preveli „Gregovom dnevniku“. Ideju za pisanje kronika plašljivog, slabašnog i pomalo nespretnog dječaka Kinney je dobio još 1998, ali je prošlo šest godina dok je nije odlučio objaviti po prvi puta i to na web stranici Funbrain.com. Ta online verzija danas ima preko 80 milijuna pogleda, a prosječno ju dnevno pročita oko 70 000 djece.

Godine 2006. Kinney je potpisao ugovor s izdavačkom kućom Abrams books prema kojem će Gregov dnevnik postati serijal knjiga. Već sljedeće godina objavljen je prvi nastavak koji je gotovo odmah postao bestseller. Dnevnik je preveden na 65 jezika i donio je Kinneyu titulu jednog od najutjecajnijih ljudi na svijetu prema magazinu Time. Gregov dnevnik dobio je i ekranizaciju u obliku filmske franšize, a u Republici Hrvatskoj uvršten je i na popis lektire.

Za Gregov dnevnik prvi sam puta čula jednom prilikom dok sam radila u osnovnoj školi kao asistent u nastavi. Na jednom satu djecu su izrazila želju da gledaju Gregov dnevnik, a ja nisam imala pojma o čemu pričaju. Onda su krenuli s objašnjavanjem i sve što sam uspjela razaznati (jer su svi govorili u glas) je da je Greg veliki hit i svi ga obožavaju.

Kada sam krenula čitati „Gregov dnevnik – kula za rušenje“, postalo mi je vrlo brzo jasno zašto su djeca diljem svijeta poludjela za ovim ‘mršavim, sramežljivim i plahim’ dječakom( eng. wimpy = bojažljiv, nesiguran, plah, mali, kukavica…). Prvo što me privuklo, isključivo vizualno, su vrlo jednostavne, humoristične i gotovo djetinjaste ilustracije te font koji oponaša rukopis. Druga stvar je lakoća pisanja i korištenje svakodnevnog govora i žargona (čemu doprinosi i dobar hrvatski prijevod). Greg na komičan način prepričava što mu se dogodilo tijekom dana u školi ili kod kuće te otkriva čitatelju svoje želje, strahove i nadanja. Primjerice, ono što Greg nije nikomu rekao, već samo svom dnevniku, je da se on strahovito boji fuga. Naravno, to je bilo dok još nije znaš što je zapravo fuga.

Kao što to već i naslov odaje, u novom nastavku serijala Grega očekuju radovi i preuređenje kuće. Njegova je majka naslijedila lijepu svotu novca i, unatoč tome što su ostali članovi obitelji imali druge želje i ideje kako potrošiti nasljedstvo, odlučila da želi veću kuhinju. U cijelu priču upleli su se opasni kukci, glodavci i otrovna plijesan te su radovi neslavno završili te se novac naposljetku potrošio na sanaciju šteta. Potom se obitelj Heffley odlučila preseliti i kupiti novu kuću, alli prije toga moraju svoju sadašnju kuću ‘upristojiti’ za razgledavanja potencijalnih kupaca kako bi je prodali. Ni to neće proći bez nevolja.

Činjenica da je Gregov dnevnik uvršten na popis lektira za osnovne škole dovoljno govori o tome da je Greg naišao na odobravanje ne samo djece već i odraslih. Način pisanja (i stilski i vizualno) sigurno će se svidjeti i onima koji možda nisu ljubitelji čitanja, a kada krenu čitati Gregove dnevnike, teško da će se zaustaviti na jednom. Jednostavno će morati saznati što je to urnebesno Greg u sljedećem nastavku pripremio i zapisao.

Izvor: Mame Kvarnera