RECENZIJA Lea Klarić, Mame Kvarnera

„Znam da može zvučati zbunjujuće, alil mi vilenjaci postajemo sve stariji i stariji, a prestanemo starjeti kada dođemo u svoju savršenu dob, dob u kojoj sebe doista poznajemo. I od tada budemo zauvijek sretni. Većina vilenjaka ne otkrije tko su – što ih usrećuje, što žele raditi – sve do duboke starosti.“

Nakon Dječaka zvanog Božić i Djevojčice koja je spasila Božić, Matt Haig oduševljava publiku novom božićnom bajkom. Ova knjiga stigla mi je još početkom studenog, ali čekala sam da se postave božićni ukrasi, krene advent i upale božićne pjesme na radiju kako bih ju ulovila u ruke i uživjela se u čitanje. Ispred čitatelja je još jedna borba za spas Božića.

Nalazimo se u Finskoj, točnije Laponiji, točnije Elfhelmu – mjesto gdje žive vilenjaci, sakriveni od ljudskog svijeta i mjesto sa sasvim neobičnim pravilima, zakonima, novcem i školom. Osim vilenjaka u Elfhelmu žive i tri ljudska bića – Otac Božić, Mary Ethel Winters i Amelia Wisheart. Mary je djevojka, a potom i supruga Oca Božića, koja baš poput oca, posjeduje čaroliju i može koristiti magiju. Amelia je djevojčica koja je spasila Božić te ju je nakon toga Otac Božić odlučio spasiti od teškog posla čišćenja dimnjaka i povesti sa sobom u Elfhelm.

„Slušaj, rekao je Otac Božić. „Ne moraš se brinuti. Ovo je Elfhelm. Mjesto na kojem je sve moguće. Poput one karamele koju si upravo pojela. Što god se nadaš da ćeš osjećati, to ćeš i osjećati.“

Za Ameliu život u Elfhelmu nije nimalo lak. Mora pohađati vilenjačku školu u kojoj ništa nije isto kao u ljudskoj školi. Predmeti su Pisanje, Pjevanje (ali Amelijin glas nije bio dovoljno veseo), Smijanje, Smišljanje šala, Proučavanje Božića, Skočiples… Ameliji ništa od toga nije polazilo za rukom. Bila je i osjećala se drugačijom od drugih. Uzalud je pokušavala naći nešto u čemu je dobra. Okušala se izradi igračaka, vožnji saonica, pokušala pisati za novine… Poneka se osjećala toliko loše da joj je nedostajalo čišćenje dimnjaka, nešto u čemu je barem bila dobra.

Uz sve to, na nju se namjerio i Otac Vodol. Čarobnjak koji je nekada bio na čelu novine Dnevni snijeg i na čelu Vijeća vilenjaka, ali zbog svoje pohlepe i zlobe (pomogao je trolovima napasti Elfhelm) maknut je sa svih funkcija i protjeran da živi u  Vrlo tihoj ulici. Vilenjaci vole žamor i buku pa je živjeti u tako tihoj ulici najgora kazna za jednog vilenjaka. Otac Vodol pokrenuo je svoje novine, Dnevna istina, u kojima piše sve same laži o Ameliji, ali problem je što puno vilenjaka vjeruje o ono što pročitaju i Amelijin osjećaj odbačenosti samo se još pojača.

Odlučna da razotkrije tajnu Oca Vodola i ponovno vrati nadu i sreću u Elfhelm, Amelija nabasa na nešto što nikako nije očekivala. Nešto što je veća prijetnja Elfhelmu i Božiću od neistina u novinama Oca Vodola. Naspram toga laži Oca Vodola potpuno su bezazlene. Amelija je, naime, otkrila da Uskrsni zec, ponovno nakon mnogo godina, želi napasti i vratiti Elfhelm. No, nije to onaj slatki Uskrsni zec kojeg znamo iz priča… Vilenjaci moraju zaboraviti na međusobne razmirice i zajedničkim snagama još jednom spasiti Božić.

Otac Božić, vilenjaci, zvončići, nada, pobjeda dobra nad zlim i sretan završetak  – sve što jedna božićna bajka treba sadržavati. Vjerujem da je ovo štivo koje će čitati i djeca i odrasli i da upravo u tome leži tajna popularnosti Matta Haiga – pronašao je formulu kojom dopire do srca čitatelja svih uzrasta. Tko može odoljeti pravoj božićnoj čaroliji?

Izvor: Mame Kvarnera