RECENZIJA Knjiški moljac

Kao što mjesečina klizi po površini rijeke, tako i vrijeme teče kroz naše prste dok uranjamo u knjige ovog talentiranog autora. Kada autor dobro piše, onda riječi ni ne primjećujemo već se pred našim očima odigravaju pravi filmovi.

New York, New York… ♥︎

U gradu koji nikada ne spava, pod svjetlima koja nikada ne blijede, tkali su se snovi i iluzije iza svake ugla. Uz šuškanje svilenih haljina i miris glamuroznih parfema, tajne su se čuvale iza svakog tajanstvenog osmijeha… Amor nas vodi na putovanje u prošlost… Kroz život mlade Katey Kontent, ambiciozne mlade tajnice, u glamuroznom New Yorku kasnih 1930-ih proživljavamo pravu punokrvnu knjišku avanturu.

Sve počinje na posljednjoj noći 1937. godine u jednom džez baru u Greenwich Villageu, gdje Katey zajedno s prijateljivom Eve, igrom slučaja (cilj im je bio što kvalitetnije potrošiti zadnjih tri dolara) upoznaje markantnog mladog bankara Tinkera. Ovaj susret iz temelja mijenja njezin život i usmjerava je na putovanje “kremom” Manhattana. Katey predstavlja složenu figuru koja se suočava s društvenim normama i klasnim podjelama. Ona je inteligentna i oštroumna, načitana, duhovita, pronicljiva, elokventna, i britka, a njezina sposobnost da ostane vjerna sebi, unatoč izazovima i iskušenjima visokog društva, čini je iznimno privlačnim likom.

Kroz njezinu interakciju s prijateljicom Eve, kao i kroz dinamične odnose s ostalim likovima, autor produbljuje teme identiteta, prijateljstva i traganja za smislom u turbulentnom vremenu zlatnih tridesetih godina prošlog stoljeća.

Eve je jedna iznenađujući lijepa žena, ljepotica skladnih crta lica s američkog Srednjeg zapada, “bona fide” ljepotica; neosporna prirodna plavuša savršeno definiranih jamica na obrazima i plavih očiju… No, nesreća sve promijeni…

I dok se New York vrti u beskraju svjetala i sjaja, likovi koje pratimo osvještavaju prolaznost vremena, u plesu života koji se odvija u Amorovim očaravajućim riječima pred našim očima.

Nadasve šarmantno! Duhovito! Pitko! Predivno

“Pomalo je klišej opisivati život kao neorganizirano putovanje na kojemu u svakom trenutku možemo promijeniti smjer. Neznatnim okretanjem volana, kažu mudri ljudi, utječemo na tijek zbivanja i time u našu sudbinu ubacujemo nove kohorte, okolnosti i otkrića. No za većinu nas život uopće nije takav. Umjesto toga, imamo nekoliko kratkih razdoblja kad nam je ponuđena šačica diskretnih opcija. Hoću li prihvatiti ovaj ili onaj posao? U Chicagu ili New Yorku? Hoću li se pridružiti ovom ili onom krugu prijatelja, i s kim ću poći kući na kraju večeri? Treba li sad stvoriti vrijeme za djecu? Ili kasnije? Ili još kasnije?

U tom je smislu život manje putovanje, a više igra bridža u dvoje. U našim dvadesetima, kad još pred nama ima tako mnogo vremena, obilje vremena za stotinjak neodlučnosti, za stotinjak vizija i revizija, izvučemo kartu i točno tada i ondje moramo odlučiti hoćemo li zadržati tu kartu i odbaciti sljedeću, ili odbaciti prvu kartu i zadržati drugu. Prije nego što se snađemo, cijeli je špil podijeljen i odluke što smo ih upravo donijeli oblikovat će naše živote u narednim desetljećima.”

Kroz citate i opise različitih sporednih likova, čitatelji mogu dobiti prilično dobar uvid u društvene i klasne dinamike tog vremena, ali i cjelokupnu atmosferu; od svjetlucavih zabava do mračnih tajnih barova, sve uz šarmantnu pozadinu džez glazbe. :))

„Između dva držača za knjige nalazio se maleni izbor priručnika: leksikon sinonima, latinska gramatika, atlas koji će uskoro zastarjeti. No ondje je bila i tanka knjiga bez naslova na hrptu. Pokazalo se da je to knjiga o Georgeu Washingtonu, poznata kao Washingtonia. Posveta na prvoj stranici otkrivala je da je Tinker tu knjigu dobio na dar od majke za svoj četrnaesti rođendan. Knjiga je sadržavala sve slavne govore i pisma složene kronološkim redom, ali počinjala je nadobudnim popisom što ga je utemeljitelj sastavio u svojim tinejdžerskim godinama:

Pravila uljudnosti i pristojnog ponašanja u društvu i razgovoru”

1. Svaka radnja učinjena u društvu treba sadržavati neki znak poštovanja prema onima koji su nazočni.
  2. Kada ste u društvu, ne stavljajte svoje ruke na neki dio tijela koji obično nije otkriven.
  3. Ne pokazujte svojemu prijatelju ništa što bi ga moglo uplašiti.“

Istodobno, on vješto piše o složenosti ljudskih odnosa, povezujući likove na načine koji su odista neočekivani, ali istodobno uvjerljivo realni. Dok se priča odmotava postaje nam jasno da se suština uljudnosti sastoji u obzirnosti prema drugima.

“Predobro sam poznavala narav životnih distrakcija i poticaja, kako postupno napredovanje naših nadanja i ambicija zahtijeva svu našu pozornost, preoblikuje eterično u opipljivo, obećanja u kompromise.”

Uz suhi martini u ruci dopustite Amoru da vas kroz “Pravila uljudnosti” odvede na ovo nezaboravno putovanje… A kad završite, natočite si jedan pjenušavi šampanjac. ♥︎

“Bez obzira na to s kakvim se preprekama suočavao u svojem životu, rekao je, ma koliko zastrašujuć ili obeshrabrujuć razvoj događaja bio, uvijek je znao da će preživjeti sve dok se ujutro raduje svojoj prvoj šalici kave. Tek ću desetljećima poslije shvatiti da mi je davao savjet. Beskompromisna odlučnost i potraga za vječnom istinom imaju neosporni seksipil za mlade i plemenite, ali kad osoba izgubi sposobnost uživanja svakodnevnim stvarima, u cigareti na trijemu ili keksu od đumbira u kadi, vjerojatno se dovela u nepotrebnu opasnost. Moj mi je otac pokušavao reći, dok se približavao završetku vlastita puta, da se ne treba nehajno odnositi prema riskiranju. Čovjek mora biti pripravan boriti se za jednostavna zadovoljstva te za obranu istih od otmjenosti, erudicije i svih vrsta glamuroznih iskušenja. Retrospektivno, moja šalica kave bila su djela Charlesa Dickensa. Svima je poznato da ima nečega pomalo iritantnoga u svim onim neustrašivim siromašnim klincima i prikladno nazvanim negativcima. No shvatila sam da bez obzira na moju sjetu, ako nakon dovršavanja poglavlja nekog Dickensova romana osjećam neodoljiv poriv da čitam dalje, tada će vjerojatno sve biti sasvim u redu.”

Na kraju knjige je dodatak: Pravila uljudnosti i pristojnog ponašanja u društvu i razgovoru mladog Georgea Washingtona.

Preporuka!

Izvor: Knjiški moljac