RECENZIJA Knjiški moljac

“Arijadna” je iznimno raskošno i vješto napisan prvijenac autorice Jennifer Saint koji donosi svježu interpretaciju poznatih mitova o Arijadni, Tezeju, Fedri, Minotauru i Dionizu. Autorica je hrabro udahnula život u onaj ženski duh klasične grčke mitologije – stavivši u fokus junakinje čije su uloge često bile zanemarene ili umanjene zbog tradicionalnih narativa… Legendarne heroine oživljuju na stranicama ovog romana i ispredaju drugu stranu dobro nam poznatih priča.

Jennifer Saint naglašava žensku snagu, hrabrost, inteligenciju i odlučnost – posebno u slučajevima kada se suočavaju s izazovima i predrasudama muških božanskih i herojskih figura. Kroz njihove životne priče, autorica naglašava važnost ženskog iskustva i važnost ženske perspektive. Ona daje glas tim zaboravljenim i utišanim vječnim ženskim likovima pružajući nam dublji uvid u njihovu unutarnju snagu i složenost njihovih karaktera.

Radnja u knjizi prati peripetije koje se odvijaju na otoku Kreti. Arijadna je kći kretskog kralja Minosa. On svake godine zahtjeva žrtve koje će se poslati Minotauru, čudovištu sa glavom bika i tijelom čovjeka, a ove godine će to biti heroj Tezej koji se sam prijavio da bude žrtva. No… Arijadna se zaljubila u Tezeja…

Emocije između Arijadne i Tezeja se razvijaju dok zajedno smišljaju plan kako bi preokrenuli svoju sudbinu i sudbinu drugih Atenjana. Međutim, Arijadna je suočena s teškim izborom jer pomoći Tezeju znači izdati svoju obitelj i narod. Ona se mora suočiti s vlastitim unutarnjim “Minotaurom”; unutarnjim sukobom između ljubavi prema Tezeju i odanosti prema svojoj obitelji.

Ova složena situacija idealna je za ispredati tapiseriju napetosti, intriga i moralnih dilema; voditi čitatelja crvenim koncem kroz mračne hodnike labirinta njegova uma, ukazujući mu na sve opasnosti i tajne koje ga čekaju na svakom koraku. Na koncu, Arijadna Tezeju daje crveno klupko konca kojim on potom slijedi vlastiti trag…

Crveni konac, nježno pleten i svilenkast, predstavlja nit sudbine koja nas vodi kroz labirint našeg postojanja. To je nit koja nas povezuje s univerzalnom mrežom života, simbol pulsirajuće vitalnosti. On predstavlja vezu između duha i tijela, unutarnjeg i vanjskog, a njegova crvena boja simbolizira vitalnost, strast, životnu snagu i hrabrost. On je unutarnji vodič koji vodi junaka (junakinju) kroz unutrašnji zamršeni labirint. Dok se krećemo kroz vrtloge labirinta, crveni konac nas vodi kroz izazove i iskušenja, nudeći nam hrabrost da koračamo dalje, hraneći našu strast za istinom. Kao nit koja povezuje sve simbole ovog mita, crveni konac predstavlja ljubav, vjeru i nadu. Tri neophodna stupa.

Dioniz, bog vina, zabave i ekstaze, primijeti Arijadnu i zavoli je na prvi pogled. A kako je on nadaleko poznat po svojoj strasti i hedonizmu, on je odluči prisvojiti…

Priča o Dionizu i Arijadni predstavlja susret između božanskog i ljudskog svijeta, između besmrtnosti i prolaznosti.

Radnja romana je nadahnuta klasičnom mitologijom, ali autorica Jennifer Saint donosi svježu perspektivu… Izuzetno dobro kombinira mitološke elemente s vlastitim interpretacijama, stvarajući slojevitu i intrigantnu priču. Njezin stil pisanja je emotivan, slikovit, jednostavan, bremenit simbolizmom, a opet tako suptilan, što nam pomaže da glatko i duboko uronimo u svijet bogova i čudesnih stvorenja. I da raspletemo alegorije zapetljane simbolima.

Svoju briljantnu reinterpretaciju oblikovala je u vrijedno djelo koje istražujući teme ljubavi, hrabrosti, odanosti i žrtve kroz kompleksne likove ona nam pomaže u borbi s našim vlastitim unutarnjim Minotaurom.

Labirint simbolizira putovanje kroz unutrašnjost našeg sebstva; pun zapletenih puteva i tajni. Njegovi zidovi su ogledalo naših izazova, a njegove staze predstavljaju našu sudbinu. U labirintu se gubimo, tražeći put prema svojoj Istini, suočavajući se s izborima koji nas oblikuju. Labirint nas uči strpljenju i upornosti, jer samo hrabri i odlučni mogu pronaći izlaz iz njegovih zamršenih hodnika.

No, u dubinama labirinta, skriva se spomenuti Minotaur. Čudovište s bikovskom glavom i ljudskim tijelom predstavlja tamnu stranu ljudske prirode. On je personifikacija straha, nasilja i tame koja se krije u našim najmračnijim dubinama. Minotaur nas izaziva da se suočimo s našim unutarnjim demonima, preispitamo svoje mane i pronađemo hrabrost da ih prebrodimo. U njegovim divljim očima vidimo vlastite strahove i okidače emocionalnih kolapsa, a u njegovom urliku čujemo frustraciju svoje unutarnje borbe.

Ova priča je izuzetno važan doprinos književnosti jer nas potiče da ponovno razmotrimo klasične mitove i sagledamo ih iz nekoliko drugačijih perspektiva. Kroz priču o Arijadni, Jennifer naglašava važnost ženske snage, unutarnje transformacije i otpora prema patrijarhalnim normama.

Ali isto tako…

Neustrašiva i mudra Arijadna, sagledana kao jedan od arhetipa hermetizma, zlatna je svjetlost koja obasjava tamne hodnike unutar svakog od nas; ona se pojavljuje kao naša osobna spasiteljica, spremna da pomogne “junaku” (nama) da izbjegne/mo smrt. Ona je simbol hrabrosti i odvažnosti, osoba koja nas poučava kako se suočiti sa svime što nam stane na put. Njeno srce kuca u skladu s ritmom odlučnosti, a njen duh je neuništiv kao vječnost. Kao takva, Arijadna simbolizira našu unutarnju mudrost, duhovnu svjetlost i intuiciju.

Arijadna i Minotaur pak predstavljaju suprotne sile koje su prisutne u svakom ljudskom biću. Da bi se postiglo prosvjetljenje, putnik (duša) mora se suočiti s Minotaurom i svladati ga. Putovanje junaka kroz labirint tako simbolizira putovanje prema prosvjetljenju i na neki način – spajanju ovih suprotnosti (nadvladavanje i integracija vlastite sjene) kako bi se postigla harmonija i cjelovitost.

Ovo je roman koji impresionira svojom dubinom, ljepotom i hrabrošću zapostavljenih junakinja. Jennifer je talentirana autorica koja donosi svježinu i novi pogled na klasične mitove. Ovaj roman maestralno je djelo koje nas podsjeća da mitovi i legende nisu samo priče o muškim junacima, niti su samo “priče”. Jedno je sigurno – zadovoljit će ljubitelje mitologije i svakoga tko cijeni dobro napisano književno djelo.

„Pitala sam se jesu li junaci pjesama koje je bard te noći pjevao znali koliko će biti uspješni i prije no što su krenuli u svoje pothvate. U tim ključnim trenucima kada su donosili sudbonosne odluke, jesu li osjećali kako sudbina pred njima osvjetljava nove puteve? Ili su pak slijepo kretali u svoje naume, ne shvaćajući da proživljavaju ključne trenutke kada se odlučuju rezultati i kuju sudbine? Nisam znala što sam osjećala kada mi je pogled susreo Tezejev. Svakako znatiželju. Stajao je uspravan, izražene čeljusti, nije se ni tresao ni jecao. Pogled mu je odisao hladnom drskošću, kao da nisam princeza i kao da on nije žrtveni prinos. Nije to bio neki značajan trenutak, no kada sam konačno odvratila pogled, uvidjela sam da više ništa nije izgledalo isto – kao da se svijet razlomio u komadiće koji su se rasuli uokolo pa se iznova spojili u slične, iako nikako više iste, oblike. Bilo je kao da sam gledala u vodopad i iznenada shvatila da se ta voda koja pada preko stijena neprestano mijenja, da se nikada ne radi o istim kapljicama vode.“

Svijeća David i krilata figura Nike – sa slike – djelo su Aesthetic candles_

Jennifer Saint, zahvaljujući svojoj strasti prema mitologiji stare Grčke, pohađala je kolegij posvećen klasičnim jezicima i literaturi tijekom svog školovanja na King’s Collegeu u Londonu. Nakon toga, sljedećih trinaest godina radila je kao učiteljica engleskog jezika, dijeleći svoju ljubav prema književnosti i kreativnom pisanju s učenicima. Njezin prvi roman, “Arijadna”, samo je početna točka… slijedi – “Elektra”, koja će također biti bazirana na mitologiji.

„Odlučila sam ukoliko dođe do toga, bit ću Meduza. Ukoliko me bogovi jednoga dana budu smatrali odgovornom za grijehe nekoga drugoga, ukoliko me dođu kazniti zbog grijeha nekog muškarca, neću se skrivati poput Pasifaje. Umjesto toga, nosit ću taj vijenac od zmija, pa nek’ se svijet skriva od mene.“

Izvor: Knjiški moljac