RECENZIJA Knjiški moljac

Ansel Packer, zatvorski broj 999631. Ubojica Cura.

Bio je tako mlad, tek sedamnaestogodišnjak; što mu je prolazilo kroz glavu kad je ubijao te Cure?

Kako je uopće moguće da je čovjek?

Roman “Bilješke o jednom pogubljenu” predstavlja izuzetno potresnu priču o Anselu Packeru, čovjeku koji će uskoro biti pogubljen zbog svojih zločina. Roman se fokusira na posljednje sate Anselova života, ali kroz priču o njegovom životu i djelima, autorica nam prikazuje kako je empatija i razumijevanje drugih ljudi ključno za razumijevanje kompleksnosti ljudskog uma i ponašanja.

Glavne likove romana kroz različita razdoblja čine tri žene: Anselova majka Lavander, Hazel (sestra njegove supruge) i detektivka koja je bila zadužena za slučaj njegovih zločina. Kroz njihove oči doznajemo priču o Anselovom životu, ali i o njihovim vlastitim životima te njihovim odnosima s Anselom. Kroz njihovu perspektivu, autorica nam prikazuje kako je Anselova priča puna bolnih i teških trenutaka, i kako su na kraju svi skupa završili tragično.

Dok se sati odbrojavaju do Anselova pogubljenja, pratimo sve faktore koji su oblikovali ubojicu…

Ali dobivamo i izravni uvid u psihu ubojice kojeg fascinira mrlja na stropu u obliku slona i koji ispod kreveta skriva metafizičku knjigu koju je sam napisao i nazvao ju “Teorija”. On svoju ” Teoriju” temelji na teoriji o dobru i zlu, o Beskonačnosti, o konceptima izbora… Vjeruje u tisuće alternativnih svemira, koji teku paralelno s našom stvarnošću…U svojoj knjizi on razmatra ideju o alternativnim dvojnicima koji žive u drugim dimenzijama koji bi bili dokaz da su mogućnosti beskrajne; i da je sva njegova dobrota ili zloba – fluidna; i da moralnost nije fiksirana… Njegova Teorija uranjanje je u najinherentnije ljudske istine. On je duboko uvjeren da nitko nije skroz loš niti skroz dobar… On vjeruje u multiverzum; u njegovu vječnu mogućnost. I da negdje tamo, u paralelnoj stvarnosti postoji verzija njega koja je imala bolje djetinjstvo i inteligentnije izbore; inačica njega sposobna za osjećaje…

Posljednje sate se moli da se u sljedećem životu reinkarnira u nešto nježnije; nešto što razumije određenu vrstu čežnje koja cjelokupnost našeg bića čini cjelovitim. Želi postati graciozno biće poput Kolobrija… Kako se vrijeme približava sve više ga obuzima panika…

Jedna od ključnih tema ovog romana je vrijednost empatije. Kroz priču o Anselovom životu, autorica nam pokazuje kako je empatija ključna za razumijevanje drugih ljudi i kako nam može pomoći da se suosjećamo s njihovim problemima i patnjama.

Autorica Danya Kukafka provokativno, inteligentno, koncizno i zorno istražuje potresnu, ali i duhovnu stranu zla i uništenja kroz različite perspektive. Vrstan je ovo knkiževni uradak kojim nas ona na suptilan način poziva da razmotrimo važnost empatije i razumijevanja za druge ljude, čak i onda kada nam se čini da su počinili nezamisliva zlodjela.

Osobno mi se nisu svidjeli opisi ubijenih lisica i vjeverica iako nisu bili eksplicitni i shvaćajući isti nužni za oblikovanje profila psijopatskog ubojice, ali to ne utječe na ocjenu.

„Kad vidiš val, moraš odlučiti. Ili plivaj protiv njega ili pusti da te odnese u plićak.“

Sve u svemu, objektivno gledajući, “Bilješke o jednom pogubljenu” je izuzetno potresan roman koji nas suočava s teškim temama poput nasilja, traume i ovisnosti, ali nas istovremeno poziva na razumijevanje, na promišljanje o duhovnosti i na ono najbitnije – suosjećanje i empatiju prema drugim ljudima. Ovo je jedno suvremeno remek-djelo koje će zasigurno ostaviti dubok dojam na sve one koji ga pročitaju.

„U ovoj zadnjoj polusekundi, na samom kraju sebe, razumiješ i tragediju i milost. Gledaš ravno u nju, u centar te bijesne oluje. Rascijepljena od tebe, čini se tako malenom. Nemoćnom. U milisekundi veličanstva, postojiš bez nje, i tada blistaš, eruptiraš. Pun ljubavi. To je to, znaš. Osjećaj koji ti je nedostajao. U tom prolaznom trenu, ispunjava te toliko da misliš da ćeš se rasprsnuti…“

Koncept dobra i zla je jedan od najdubljih filozofskih pitanja koje se tiče ljudske egzistencije i odnosa između ljudi. Ova knjiga se ponajviše bavi pitanjem što je dobro i što je zlo, i što ih čini takvim… Isto tako, autorica nam nameće velika i teška filozofska pitanja koja nisu nešto uobičajeno kod kriminalističkih romana ovog tipa. Npr. teoriju o muktiverzumu. Teorija multiverzuma je jedna od teorija u fizici koja predlaže postojanje više svemira, odnosno paralelnih svemira u kojima se odvijaju različiti događaji. Prema ovoj teoriji, svemir u kojem živimo samo je jedan od mnogih, a svaki od tih svemira ima različite parametre, konstante i zakone fizike.

Jedna od posljedica teorije multiverzuma je ideja da postoji mogućnost postojanja alternativnih verzija nas samih, odnosno naših duplikata u drugim svemirima. Ovi duplikati bi bili slični nama, ali bi mogli imati različite živote, iskustva i osobnosti, ovisno o okolnostima u njihovom svemiru. Postoji i teorija prema kojoj bi se ovi duplikati mogli stvoriti u drugim dimenzijama ili u drugim vremenskim linijama. Prema ovoj teoriji, svaki put kad donesemo odluku, stvaramo novu granu u vremenskoj liniji, što bi moglo dovesti do stvaranja novog svemira u kojem bi postojala druga verzija nas samih, s drugim iskustvima i odlukama.

Uglavnom… Mene je knjiga zadovoljila…

Preporuka!

Knjidžamica sa slike; dizajn by Knjiški Moljac, vodootporna tkanina i stvaranje u ovu prekrasnu knjišku čuvalicu by sVEZalice