RECENZIJA Kim Cuculić, Novi list

Autorice su i u ovom romanu čitatelje povele na još jedno putovanje predjelima duše i ponudile ljekovitu prozu. Osnovnu ideju knjige podcrtava i naslovnica umjetnika Saše Jantoleka

ZAGREB – Književni dvojac Lari Mari, koji čine Larissa Kunić i Marieta Kola, nedavno je objavio novi roman pod naslovom »Naličje spoznaje«. Nakon uspješnica »Bez ljubavi i mržnje« (2014.), »Zlatni mjesec« (2015.), »Armati« (2017.) i »Bremenita šutnja« (2018.) ovo je njihov peti roman, koji ovoga puta čitatelje vodi u »duboku i intrigantnu potragu za ljubavi koja oslobađa okove duše«. Kao i prijašnji i najnoviji roman »Naličje spoznaje« jedinstveni je spoj književnosti, psihoanalize, duhovnosti i filozofije.

Psihološki romani ovog literarnog dvojca čitaju se s lakoćom, poput napetih psiholoških trilera, a istovremeno nude pregršt psihoanalize, duševnih savjeta i osebujnih likova kojima autorice poniru u samu bit ljudske duše. Pisanjem na ovaj način Lari Mari, dobitnice književne nagrade »Kiklop«, začetnice su novog književnog pravca nazvanog »proza koja liječi«.

Simbolika djeteline

Sve ove odlike ima i roman »Naličje spoznaje«, čiji je glavni lik mladi novinar Niccollo Sessa. Dnevne novine u kojima radi poslale su ga na plažu da pronađe senzacionalnu vijest. No njegov novinarski posao neočekivano će ga dovesti do zagonetne žene, s kojom počinje zaplet ove do zadnje stranice romana napete priče koja se čita poput psihološkog krimića. Upuštajući se u istragu fatalne nepoznate žene koja ga je snažno privukla, Niccollo kreće na put vlastite samospoznaje i sazrijevanja. Lik mladog novinara je psihološki kompleksan – obilježila ga je rastava roditelja, ima složen odnos s majkom i ocem, a majčino breme tuge vuče od djetinjstva. U želji da spasi majku spašavao je mnoge žene koje su mu se činile nejake, koje se nisu mogle othrvati tuzi i koje su živjele u svojoj boli. Nakon mnogih razočaranja teško se može upustiti u vezu, a onda se pojavljuje misteriozna žena, starija od njega, koju također želi spasiti…

Niccollo – poput detektiva – počinje pratiti nepoznatu ženu, koja za sobom ostavlja papiriće s porukama. Na papiru je nacrtana djetelina s četiri lista, što će postati nekom vrstom provodnog motiva romana. Pokazat će se da taj »simbol sreće u sebi skriva ogromnu tugu«. Žena, koju će novinar nazvati Djetelina, bogata je liječnica koja naizgled ima sve. Niccollo se zaljubljuje u nju, opsesivno, i svuda je prati. Počinje shvaćati da je Djetelina – majka, supruga i poduzetnica – zapravo otuđena, usamljena, nesretna i depresivna. Ona često odlazi u hotelski apartman na čijim se vratima također nalazi simbol četverolisne djeteline, a hotelska soba krije strašnu tajnu. O kakvoj se tajni radi, saznajemo doslovno na zadnjoj stranici romana.

Potraga za istinom

Rasplet ove intrigante priče, koja se čita u dahu, otkriva istinu o Djetelini i njezinu podrijetlu, njezinu mračnu prošlost, odnosno događaj koji ju je gurnuo u depresiju. A svršetak romana zaista je neočekivan i šokantan. Usporedno s pričama o Niccolli i Djetelini roman donosi još nekoliko pripovjednih pravaca i sporednih živopisnih likova kao što su ribari, poštarica i kapetan. Radnja romana, naime, odvija se u neimenovanom ribarskom mjestu i obližnjem gradu, koje Lari Mari detaljno opisuju dočaravajući ambijente zbivanja. U priči su bitni i likovi roditelja – Niccolli je glavni urednik zamjena za oca, dok je cijeli život pokušavao svoju majku izvući iz depresije. Isto to sada čini i sa ženom u koju je zaljubljen, konstatirajući na jednom mjestu u romanu: »Želim pobjeći što dalje od majke. Guši me istina. Privlače me emocionalno osakaćene žene jer je u meni trauma.«

Brakovi roditelja u romanu su nesretni, bez ljubavi, obilježeni nevjerom i manipulacijama, što duboko obilježava i djecu. Jedna od tema romana je i lažno identificiranje s ulogama i socijalnim statusima, dok novinara njegova potraga za istinom dovodi do spoznaje da svaka spoznaja ima i svoje bolno naličje. »A kad dokučimo da život ima i naličje, otvara nam vrata slobode«, zaključuju autorice koje su i u ovom romanu čitatelje povele na još jedno putovanje predjelima duše i ponudile ljekovitu prozu. Osnovnu ideju knjige podcrtava i naslovnica, koju je osmislio poznati likovni umjetnik Saša Jantolek.

 

Izvor: Novi list