RECENZIJA Ivan Žganec, Centar kulture

„A spoznaja njegove suštinske prirode ono je za čime ovdje tragam. Spoznaja koja je življenje samo. To se ne postiže lako ni na brzinu. Ta priča previše je spora za naše nestrpljivo vrijeme, a nije ni neposredno važna za naše beznadne probleme. Ipak, ona ima svoju rijetku vrijednost. Ona je ponajprije korektiv za površnu prosudbu; čovjek nikada potpuno ne upozna planinu, niti sebe u odnosu na nju.“

Doživjeti planinu i prirodu kao pojavu koja je nešto više od puke materijalne tvorevine i pojave ne može bilo koji ljubitelj planinarenja ili ljubitelja prirode. Upravo Nan Shepherd svojom pričom približava planinu kao neku smisleniju prirodnu pojavu koja nam daje priliku dubljeg uvida i smisao bivanja sa prirodom.

Naslov knjige: Živa planina
Autor: Nan Shepherd
Naslov izvornika: The Living Mountain
Broj stranica: 143
Izdavač: Mozaik knjiga

Često puta planinari, izletnici i ljubitelji prirode ostanu zaslijepljeni tipičnim zapadnjačkim i materijalističkim potrebama za osvajanjem vrhova ili promatranjem prirode kroz objektiv digitalnih pomagala. Svojom pričom Nan Shepherd čitatelja vrača u prirodno stanje bivanja sa prirodom i podsjeća nas da je odlazak u planine i prirodu nešto više i smislenije od pukog osvajanja vrhova.

Nan Shepherd jedna je od rijetkih spisateljica koja je uspjela na papir prenijeti doživljaje sa planinskih vrhova na jednostavan i pitki način, gotovo poetski pišući o svojim planinarskim doživljajima. Njezini osobni uvidi u planine i hodanje prirodom sežu dalje od onoga što čovjek doživljava fizičkim čulima, Shepherd odlazi dalje, puno dalje. Za nju planina je bitak, smisao i učiteljica koja vodi planinare do dubljih uvida uma, duha i smisla bivanja na planini. Ovo dijelo “Živa planina” je gotovo pa lirski opis planinarskih putopisa jedne ljubiteljice planinarenja koja čitatelju dočarava emocionalni i duhovni doživljaj prirode.

Shepherd opisuje i doživljava prirodu i planine kao jednu dublju pojavu, kao prirodnu pojavu koja pomaže čovjeku da shvati smisao vlastitog putovanja i smisla planinarenja u širem, duhovnom smislu. U današnjim vremenima planinari i izletnici hipnotizirani potrebom „osvajanja“ vrhova, brojanjem osvojenih vrhova i skupljanjem štambilja, zaborave na suštinu planina i njihovog dara koji je cijelo vrijeme ispred njih. Zarobljeni klasičnom zapadnjačkom svijesti čovjek teži samo skupljanju brojeva, klasičnom osvajanju vrhova i bilježenju imena vrhova i štambilja. Planinar umjesto da obuhvaća on osvaja, umjesto da bude sa planinom, on broji, umjesto da pusti i otpusti on želi imati… Propuštajući jedinstvenu priliku da uči od velikog učitelja, planine, čovjek živi u samoiluziji vlastitih pobjeda i „osvajanja“.

„Um ne može ponijeti sve što ona može dati niti uvijek može vjerovati da je doista moguće ono što je ponio.“

Nan Shepherd svojim istančanim i pronicljivim uvidima svakom ljubitelju planina i planinarenja daje uvid u veličinu vrhova, ali ne onu fizičku veličinu, nego veličinu jednog životnog učitelja. Čovjek se često ponaša kao „osvajač“, a ne kao ponizno dijete koje je spremno učiti. Baš kao i istočni budistički učitelji koji uče o ujedinjenju, obuhvaćanju i dubljem razumijevanju života, tako Nan Shepherd svojim uvidima nenamjerno postaje zapadni duhovni učitelj. Ona ukazuje ljubiteljima prirode da planina nije samo gomila stijene nego može biti i učiteljica.

„Detalji više nisu dio neke skupine u slici kojoj sam žarište, jer žarište je svuda. Ništa se ne odnosi na mene, promatračicu. Ovako zemlja zacijelo vidi samu sebe.“

Shepherd jednostavnim i poetskim opisima vodi čitatelja kroz krajobraz popularnog planinskog lanca u Škotskoj – Cairngorma. Autorica je veći dio planinskih avantura provela upravo u tom planinskom lancu prema kojem je gajila posebnu ljubav. Osim opisa detalja koje je zapažala, jezera, biljke, životinje, kamenje… upozoravala je i na opasnosti koje čekaju planinare. „To je rizik koji svi moramo prihvatiti kada preuzimamo odgovornost za sebe na planini, i dok to ne učinimo, nećemo je upoznati.“ – napisala je Nan Shepherd ukazujući na opasnosti na koje mogu naići neoprezni planinari, pretenciozno misleći da će ju „osvojiti“.

Gledajući planinu samo kroz naočale vanjštine, filtar materijalizma, čovjek propušta biti ponizan učenik i odbacuje lekcije koje mu planina i sama priroda nude. Zaokupljeni patološkom zapadnjačkom potrebom za „osvajanjem“ vrhova planinar propušta vidjeti nutrinu planine o kojoj piše Shepherd. Za nju vanjština i nutrina se prožimaju  „.. sve dok se njihova priroda ne promijeni.“

Osim povremenih dubokih uvida Shepherd upoznaje čitatelja sa florom i faunom škotskog planinskog lanca. Simpatični opisi stijena, biljaka i životinja tjeraju nas da i sami zastanemo kada smo u prirodi i proučimo bilje, stijene i životinje koje prečesto puta zanemarimo i za kojima se ne osvrćemo. Čudeći se prirodnim pojavama koje često puta niti ne zapažamo zbog jurnjave od vrha do vrha, spisateljica poziva čitatelja da ponekad zastane i divi se prirodi bez da ju pokuša imenovati, definirati i klasificirati. Jer upravo takav način pristupa, uništava bliski kontakt sa prirodom i otuđuje čovjeka od svojih korijena i dječjeg pogleda na svijet – bez prosuđivanja i lažne obmane da znamo i da smo moćniji od prirode koju možemo „osvojiti“.

Autorica odlaze dalje od puke stijene koje vide oči i osjećaju noge planinara. Ona vidi u planini zen učitelja, mistiku, vjeru i smisao. Njezina priča podsjeća čitatelja da kada ode u prirodu i na planinu da je ponekad potrebno zastati, gledati, uživati i jednostavno biti i postojati. Biti na planini i s planinom bez ikakvog cilja i potrebom za uzimanjem jedna je od poruka koju šalje Nan Shepherd. Kao što dođemo kod prijatelja i obitelji, bez potrebe da nešto dobijemo i uzmemo, jednostavno budemo. Upravo to je velika, konačna i svevremenska poruka ove knjige i autorice koja je modernom čovjeku i čovjeku tehnosfere potrebna više nego ikada prije.

„Ipak, planina se najpotpunije otkriva kada nemam cilja, kada ne smjeram nikamo posebno, nego sam došla da budem s planinom kao što se posjećuje prijatelja, bez druge namjere osim da se bude s njim.“

O autorici: Anna „Nan“ Shepherd (11.02.1893 – 27.02.1981.) bila je škotska spisateljica i pjesnikinja. Radila je kao predavač engleskog jezika. Posebno je voljela prirodu i planinarenje. Knjiga „Živa planina“ zapisi su o njezinoj ljubavi prema planinama, planinarenju i škotskom planinskom lancu Cairngormu. Kraljevska banka Škotske 2016. godine izdala je novčanicu od 5 funti sa novim dizajnom i likom Nan Shepherd.

Izvor: Centar kulture