RECENZIJA Ines Botica, Librum lego

Odmah nakon pojave plusića ili dviju crtica na kućnom testu za trudnoću, za ženu se svijet mijenja. Ona postaje svjesna da u sebi nosi novi život i čini sve kako bi zaštitila to malo čudo već u svojoj utrobi. Uljuljana u ljepotu novog osjećaja i uloge koja je očekuje, nije joj niti u primisli da nešto može poći po zlu, da nešto može poremetiti savršenu ravnotežu njezina života. Da ona to dijete može izgubiti. Ta je sudbina zadesila autoricu Clare Mackintosh. No, sudbina je prema njoj bila još okrutnija: morala je odlučiti hoće li održavati na životu teško bolesnog sina ili ga pustiti neka umre. Zastrašujuća odluka koja je postala inspiracijom za novi roman.

Pip i Max savršen su par. Prepuni ljubavi i razumijevanja jedno za drugoga, najbolji prijatelji i savjetnici, jedno uz drugo bez obzira na to što se dogodilo. Sve dok njihov dvogodišnji sin Dylan teško ne oboli i oni se nađu ispred zida: trebaju odlučiti hoće li odvesti dijete u Ameriku na liječenje i pokušati mu produžiti život za nekoliko godina ili odustati od liječenja i pustiti ga neka ode. Prvi put da se dvoje mladih supružnika ne mogu dogovoriti i to baš u najvažnijem trenutku. U trenutku kada bi trebali biti složniji no ikad, oni odlaze na sud i dopuštaju neka drugi donesu odluku umjesto njih. Odluku koja zauvijek bespovratno mijenja njihov svijet.

Sigurna sam kako će neki čitatelji odustati od ove knjige čim saznaju o čemu se radi. Nije lako čitati o bolesti i smrti, pogotovo kad one pogađaju dijete koje je praktički tek počelo živjeti. A što je mene, jednog hipohondra i paničara, natjeralo neka uzmem ovu knjigu u ruke? Prije nekoliko mjeseci i sama sam bila hospitalizirana s teško bolesnim djetetom. U neizvjesnosti provoditi dane na odjelu, grickati usne od straha kad god vidiš doktora kako prolazi i u sebi se moliti da ne dođe u tvoju sobu s nekom groznom vijesti, slušati majke kako plaču nad svojom bolesnom djecom, gledati ih kako sa strepnjom promatraju svaku promjenu očekujući oporavak, očekujući nešto za što će se moći uhvatiti i gajiti nadu da će sve biti u redu… Sve sam to prošla i svi ti osjećaji su mi još poprilično svježi. Iz tog razloga me zanimalo kako je autorica prišla ovoj temi i je li uspjela dočarati svijet u kojem se nalazi roditelj koji bdije nad svojim bolesnim djetetom. I moram reći, barem iz mog kuta gledanja, da je pogodila u srž. Uspjela je bez mnogo patetike prenijeti bol, nemoć, tugu, strah, stid, kajanje, čitav spektar osjećaja koje roditelj u tim trenutcima osjeća. Postaje jasno kako je potpuno razumljivo i očekivano biti ljut na cijeli svijet, pitati se zašto se to dogodilo baš vama ili pak biti ljubomoran na roditelje čije dijete ozdravlja i brzo odlazi kući kao zdravo dijete. No, Clare se u ovom djelu ne fokusira samo na negativno (iako je to bit same priče i ostaje u sjeni do samog kraja), ona otvara vrata mogućnostima nakon svršetka, nakon smrti.

Svjetski poznata majstorica trilera ovaj put se okušala u pisanju novog žanra. Iako okarakteriziran kao obiteljska drama, roman Nakon svršetka obiluje uzbudljivim preokretima i neočekivanim događajima. U trenutku kada se čitatelj uljulja u priču i očekuje miran i jasan kraj, autorica odlučuje malo začiniti priču i u potpunosti mijenja čitavu koncepciju i perspektivu te uspijeva zbunjivati čitatelja do samog kraja. Unatoč tomu što je fokusiran na tragičan događaj gubitka djeteta, ovaj roman nam donosi priču o ljubavi, braku, odanosti, povjerenju, pouzdanju, sposobnosti donošenja odluke koja nikada ne bi smjela biti donesena i življenju s posljedicama koje ona ostavlja. Bez obzira na teme koje obrađuje, Clare Mackintosh nam donosi napetu i uzbudljivu priču kojim zaokuplja čitatelja i ne dopušta mu uzmak, ne dopušta predah, već tjera na daljnje čitanje kako bi saznao što se zapravo tu događa. S obzirom na lakoću čitanja i brzu radnju, udubljivanje u ovaj roman predstavlja golem užitak, stoga nemojte dozvoliti da vam ovaj roman prođe ispod čitateljskog radara. Ako se pak dvoumite ili užasavate teme koju nam predstavlja, treba imati na umu da je, unatoč boli, sve to život koji teče dalje i nastavlja se bez obzira na sve, donoseći nam još ljepote vrijedne življenja. A upravo to nam poručuje ova knjiga.

Izvor: Librum lego