RECENZIJA Brigita Blagajac, Pričajmo o knjigama

Harry Potter i kamen mudraca autorice J.K. Rowlin jedna je od onih knjiga zbog kojih sam počela čitati prije svih ovih godina. Harry Potter i kamen mudraca knjiga je koju sam pročitala prije više od 15 godina, za svoj 11. rođendan. Upravo ova knjiga je rasplamsala moju ljubav prema čitanju i upravo ova knjiga razlog je što još uvijek nisam prestala čitati! Neizmjerno me razveselilo čuti kako nam Mozaik knjiga priprema reizdanje megapopularnog serijala o malom čarobnjaku u vlastitoj nakladi. Naravno da sam morala odmah naručiti svoj primjerak iako svoje primjerke već imam na polici u Algoritmovom izdanju. Kakve nam promjene donosi roman u prijevodu Dubravke Petrović  – pročitajte u nastavku.

Harry Potter i kamen mudraca izvrsno je i lagano štivo za razbibrigu i opuštanje. Svojom tematikom prilagođena je mlađim uzrastima, ali i ostalim ljubiteljima vještica i čarobnjaka. Harry Potter je u ovoj knjizi jedanaestogodišnji dječak, siroče koje nigdje ne pripada a koji jednog dana počinje dobivati neobična pisma naslovljena na njegovo ime, ali koje mu njegova rodbina ne dopušta otvoriti. Što je to tako strašno da ne smije znati? Kakve tajne se skrivaju iza pisama naslovljena na Kalinin prilaz? Izložen svakodnevnom zlostavljanju tete i tetka te razmaženog bratića Dudleyja, Harry silno želi svoje mjesto pod suncem, gdje ga neće tretirati kao stvar, gdje ga neće ignorirati i ponašati se prema njemu kao da je sluga.

Uvjeren da su mu roditelji poginuli u prometnoj nesreći, Harry ostaje duboko iznenađen činjenicom da su njegovi roditelji bili čarobnjaci koje je usmrtio veoma moćan čarobnjak te da je i sam čarobnjak koji posjeduje određene vještine i moći. Hagrid, čuvar škole u Hogwartsu, dostavlja mu pismo, pozivnicu za njegovu prvu školsku godinu u Hogwartsu. Harry samim time kreće na jednu veliku pustolovinu, u svijet koji je čuo za slavnog Harryja Pottera i njegovu sudbinu, u svijet gdje će Harry naučiti razliku između dobra i zla, gdje će naučiti što znači imati prave prijatelje, ali i neprijatelje.

Na svom putu za Hogwarts Harry upoznaje Rona Weasleyja, dječaka koji dolazi iz velike obitelji s puno braće i sestara a koji je također na putu za svoju prvu godinu u novoj školi. Ono što ih spaja je – različitost. Harry, odrastao u bezjačkom svijetu (svijetu ljudi koji nisu čarobnjaci), fasciniran je svakim novim saznanjem o čarobnjačkom svijetu, dok je Ronu, odraslom u čarobnjačkom svijetu zanimljiv i istodobno nepojmljiv bezjački svijet. Kasnije im se pridružuje i Hermiona, djevojčica čiji roditelji nisu čarobnjaci i koja je kroz cijelu knjigu aposlutni glas razuma, discipline i marljivosti. Iako je protiv kršenja bilo kakvih pravila, jedna stvar je jasna – a to je da će Hermiona napraviti sve za svoje prijatelje, koji na koncu postaju nerazdvojni.

Ono što mogu reći jest da knjigu preporučam svakoj osobi koja voli čitati ili koja želi nekoga uvesti u svijet čitanja. Knjiga je veoma bliska mlađim uzrastima, jer i sama opisuje kako je to kad te zadirkuju druga djeca jer se nigdje ne uklapaš. Knjiga nas također uči što znači biti odan i lojalan, što znači imati prave prijatelje te kako nije sve uvijek onako kako se čini. Hogwarts je ustanova koje ima razvijena vlastita disciplinska pravila, što je također još jedna pozitivna strana ovog štiva jer nam pokazuje što se događa ako se pravila ne poštuju, pogotovo u školi, a to je da za svaki prijestup postoji i određena kazna što je dobar primjer djeci koja također idu u školu. Upravo zato smatram da bi svako dijete na ovom svijetu, kao i odrasla osoba, trebala pročitati ovu  knjigu. Vjerujte mi, zaljubit ćete se već na prvo poglavlje!

Ako čitate ovo ili ste pročitali kratki sadržaj i mislite si – oh bože, šta sad trabunja ova o klincu od 11 godina, tko bi to čitao – fear not, my friends. Knjiga je odlična i za nas malo starije. Da budem iskrena, nisam još upoznala osobu koja je pročitala ovu knjigu i nije je zavoljela iste sekunde. Veoma zavidim svim knjigoljupcima koji će prvi puta pročitati ovaj roman o Harryju Potteru i koji će prvi puta upoznati ovaj serijal, jer vjerujem da nema osobe kojoj se ova knjiga neće svidjeti.

Strah od imena povećava strah od same stvari.  – Albus Dumbledore

Što se tiče novog prijevoda, smatram da nema puno promjena u odnosu na onaj Zlatka Crnkovića. Imajte na umu da su Crnkovićevi prijevodi dosta arhaični (ako ste ikad čitali nešto u njegovu prijevodu, znate na šta mislim), dok je ovaj prijevod Dubravke Petrović pravo osvježenje – jer nastoji modernizirati prijevod i približiti ga današnjici. Da se razumijemo, Crnkovićevi prijevodi su apsolutno vrhunski, ali moramo prihvatiti i činjenicu da se vremena mjenjaju, knjige se reizdaju i ponovno tiskaju – te da na njihovom izdavanju rade novi ljudi s drugačijim pristupom stvari. Odmah po izlaženju sam primijetila da većina uspoređuje stari i novi prijevod i sve što ću vam reći – nemojte. Stanite. Priča je ista. Likovi su isti i zadržali su svoja izvorna imena. Ovo je nova knjiga, izdana u novoj nakladi i nema potrebe uspoređivati ovo izdanje s nekim koje je izašlo prije više od petnaest godina.

Ako baš i dalje inzistirate na usporedbi, vjerujem da će to činiti isključivo osobe koje su Harryja progutale u starom izdanju, novim čitateljima novi prijevod neće biti bitan.  Dubravka Petrović prevela je zadnja 3 nastavka u Algoritmovu izdanju, stoga će ovaj prijevod i prvog dijela serijala biti zapravo ujedinjenje cjeline. Imajte na umu da su prevoditelji zapravo stvaratelji priča, stvaratelji mostova između jezika i da je ponekad teško neke engleske izraze prevesti na hrvatski. Moje osobno mišljenje jest da je prijevod apsolutno u redu, jer se u najbitnijem ne razlikuje od starog prijevoda – priča i ono što ona donosi je ista. Pouka se nije promijenila. Ljubav prema čitanju i dalje samo raste. Harry Potter nije Hari Lončar, niti se javlja prof. Klica. Knjiga je manjeg formata od starog izdanja, tvrdog uveza i odlično leži u rukama – ako vas i to zanima.

Postoji mnogo vrsta hrabrosti. Potrebna je velika odvažnost da se suprotstavimo svojim neprijateljima, ali jednaku važnost zahtijeva i suprotstavljanje prijateljima. – Albus Dumbledore

S obzirom da sam aposlutni fan ovog serijala, moram priznati da se ne mogu natjerati napisati objektivnu recenziju. Apsolutno obožavam knjige o Harryju Potteru, vjerojatno zato što sam i sama na njima odrasla i što sam željno iščekivala da se prevedu zadnji nastavci serijala. Stoga da, apsolutno preporučam ovaj roman i jako se veselim svim novim čitateljima i obožavateljima knjiga iz ovog serijala.

I ono što svakako moram reći na kraju, ako niste čitali Harrya Pottera do sad…. što čekate? ?

Da vam olakšam – knjigu možete naručiti ovdje.

J. K. Rowling, Harry Potter i kamen mudraca, Mozaik knjiga, 2022; 270 str.