RECENZIJA Brigita Blagajac, Pričajmo o knjigama

Jacob i Wilhelm Grimm njemački su folkloristi, lingvisti i filolozi, poznatiji pod nazivom Braća Grimm. Svojim životnim djelom obilježili su veći dio svjetske povijesti. Naime, njihova glasovita zbirka Dječje i domaće bajke pridonijela je stvaranju moderne folkloristike.

Prva zbirka od 86 priča objavljena je 1812. godine pod nazivom Dječje i domaće bajke, da bi nekoliko godina kasnije zbirka brojila više od 200 tekstova. Zbirka na koncu nije sadržavala samo bajke, već razne legende, basne, zagonetke i priče iz povijesne predaje. Iako se prikupljena djela drže narodnom baštinom, neke od priča sakupljenih u zbirku već su bile obrađene tokom povijesti – npr. Charles Perrault pisao je i prerađivao priče o Trnoružici, Crvenkapici, Palčiću i sl. Svim pričama zajedničke su neke karakteristike poput utjecaja nadnaravnih sila na živote likova, borbe dobra i zla kao i moralnih pouka na kraju djela. Priče su s vremenom prilagođene mlađim naraštajima pa su brojni elementi uklonjeni.

Moram priznati da me baš veseli vidjeti bajke u novom ruhu, a Mozaik knjiga nekoliko je njih i izdala. Danas pričamo o Vuku i sedam kozlića – s njemačkog preveo Zoran Maljković, dok ilustracije potpisuje Patricio Alejandro Aguero Marino – ilustrator koji je ilustrirao Šapice Slavka Sobina.

Čim sam ugledala ime ilustratora na naslovnici slikovnice, znala sam da će mi se ova slikovnica jako svidjeti. I nisam se prevarila! Ilustracije su toliko preslatke, toliko šarene, živopisno oslikane sa predivnom kombinacijom boja. Ove ilustracije rastopit će i najtvrđa srca, a vjerujem da će je mališani apsolutno obožavati. O čemu se radi?

Svi smo se imali prilike susresti s ovom starom pričom u novom ruhu. Mama Koza morala je ostaviti svoju dječicu (njih 7) same kod kuće kako bi pronašla hranu u šumi. Prije odlaska na put, svoje male kozliće upozorava na opasnog vuka koji hara šumom i koji se zna pretvarati da je netko drugi. Neka se čuvaju i neka nikom ne otvaraju vrata dok se ona ne vrati. Međutim, vuk je ispao veoma lukav i nakon nekoliko pokušaja uspio je prevariti kozliće i sve ih pojesti. Sve, osim jednog koji je na kraju uz pomoć svoje majke ipak uspio spasiti svoju braću.

Slikovnica je većeg formata i prikladna je za djecu gotovo svih uzrasta. Kako? Mlađima će se zasigurno sviđati ilustracije, dok će oni stariji priču moći pročitati i sami. Smatram ovo odličnom literaturom i poučnom pričom koja naše najdraže uči brojnim stvarima – kao npr. nikad ne otvarati strancima, uvijek pokušati pozvati pomoć kada se nađemo u nekoj opasnoj situaciji i nastojati pronaći izlaz iz svake situacije. U ovoj priči, najmlađi kozlić bio je najpametniji – sakrio se i čekao da opasnost prođe te je upravo on rekao majci što se dogodilo. Priču lako možemo prenijeti u stvarni život i djecu poučiti brojnim opasnostima s kojima se mogu susresti i to na praktičnom primjeru Koze i njene dječice.

Priča je to ispričana bezbroj puta, ali uvijek sa snažnom poukom na kraju – dobro uvijek pobijedi, pa tako i u ovoj priči. Činjenica da imamo prilike bajke na kojima smo odrasli čitati svojim mališanima neizmjerno me veseli i nadam se da će nas nakladnici razveseliti i s drugim bajkama.

Ako i vi želite svoj primjerak ove predivne slikovnice, možete je naručiti odmah na webshopu Mozaik knjige.

Do čitanja,

B.