RECENZIJA Brigita Blagajac, Pričajmo o knjigama

Najnoviji dodatak maloj Heleninoj knjižnici jest i priča Kraljevna na zrnu graška koju je u 19 st. napisao Hans Christian Andersen, danski književnik. Andersenov životni put nije bio lak, a djelo po kojem ga danas najviše pamtimo uopće nije ostavilo veliki dojam u trenutku kad je izdano. Bajke, ispričane za djecu izdane su 1830-ih godina bile su mahom prepričane verzije onog što je sam Andersen čuo u djetinjstvu, da bi kasnije i sam krenuo izmišljati svoje priče. Bajke karakterizira stapanje fantastičnih, nadnaravnih elemenata sa zbiljskim svijetom, dok cijelu formu ipak zaokružuju elementi iz pučke umjetnosti. Andersen je napisao sveukupno 156 bajki i srodnih priča, a mi danas pričamo o jednoj od njih – Kraljevni na zrni graška.

Bio jednom jedan princ koji je želio oženiti pravu princezu. No, kako znati koja je prava? Pronašao je on njih mnogo, ali nije se činilo da su to one prave kraljevne. No, jedne kišne oluje na vrata dvorca pokucala je djevojka koja je za sebe tvrdila da je princeza. Kraljica je odlučila napraviti test – u krevet je stavila zrno graška, a na njega desetke perina i madraca. Samo prava kraljevna osjetiti će zrno graška pod svim tim tkaninama i madracima.

Sviđa mi se što postoji ovo krasno izdanje Andersenove bajke na hrvatskom. Slikovnicu u izdanju Mozaika oslikala je Nikolina Novosel Nežmah, dok je priču preveo Mladen Jurčić. Što nas uči ova priča? Pa da će samo prave princeze osjetiti zrno graška ispod madraca, samo osoba koja je cijeli život mažena i pažena i koja je razvila takvu osjetljivost. To pokazuje kako uvijek možemo dokazati pravu prirodu ljudi, bez obzira što nam oni rekli.

Priča je vrlo kratka pa je idealna za djecu koja se tek uče čitanju. Brzo i lako se čita, za čitanje je potrebno 10-ak minuta. Ilustracije su krasne i vjerujem da će se mališanima svidjeti, prave bajkovite. Bajka je prikladna i za mlađe uzraste jer ne sadrži nikakve negativne elemente, niti strašne životinje niti negativne likove. Mislim da će se svidjeti svim uzrastima!

Izvor: Pričajmo o knjigama