RECENZIJA Biljana Gabrić, Write Owl

Sanja Pilić književnica je s mnogo stranica i rečenica “u rukama”; napisala je zavidan broj knjiga (ravno trideset i tri – brojkom i slovom) te ispekla zanat dovoljno da bi iz njenog pera tekstovi istjecali spontano i lako. Upravo stoga je “Zbogom, romantiko!“, zbirka šesnaest kratkih priča prethodnih godina objavljivanih u Večernjem listu i na raznim portalima (primjerice, priči “Delete” 2017. dodijeljena je prva nagrada “Ranko Marinković” za najbolju kratku priču), jednako spontano i lako štivo. Da ne bi bilo zabune, “lako” u smislu svoje čitljivosti i nepretencioznosti, s vještinom čitatelju približiti sve one svakidašnje jadikovke koje vrebaju iza svakog ugla kada uđemo u određene godine. Starenje i sve što ono donosi – iznenadni porast bora smijalica, mrštilica, gunđalica, oblina na pogrešnim mjestima; nenadana usamljenost, razočaranost dotadašnjim postignućima i strah od onih pokušaja koji su tek pred nama; suzdržanost i stidljivost pri stvaranju emotivnih odnosa koja se izjednačava s onom pubertetskom; životne promjene koje nas istodobno plaše i privlače – Sanja Pilić sve je utkala u tih šesnaest priča. Složila je životni mozaik dvojbi, nadanja i vrtloga osjećaja i misli s kojima se svatko od nas može poistovjetiti. Pozdravljajući se s romantikom, Pilić joj zapravo ne dozvoljava da ode, ona je samo ironično izaziva s tim “zbogom“; zanimljivim monolozima i dijalozima raspravlja sama sa sobom i čitavom galerijom likova o tome što se događa kada romantika poželi spakirati kofere i išuljati se iz naših života. Svakodnevica i rutina nezgodne su suputnice godina, čak i onima najpustolovnijima podrezuju krila, hvataju ih u mrežu u kojoj vreba pauk učmalosti i osjećaja nepotrebnosti, dotrajalosti. Sve nas nekada muči onaj “datum proizvodnje”, osjećaj kako smo nešto u životu jednostavno prerasli, a tako bi se silno, barem nakratko tome htjeli vratiti, pokazati i dokazati sebi i svijetu da još imamo mnogo toga za dati.

“Otkad sam postala sretna, ustanovila sam da ne čeznem biti pametna, lijepa, srdačna, simpatična, posebna, svjetska, zabrinuta, suosjećajna…”

(“Zbogom, romantiko!”, Sanja Pilić)

Sanja Pilić nas niti jednim pričom ne baca u depresiju niti stavlja ružičaste naočale, prikazuje nam život kakav on doista jest, preispituje nas dok se vrtimo u žrvnju svakodnevice i daje jednostavan, a opet duboko smislen presjek međuljudskih odnosa i ljudske prirode.

“Ipak, vježba čini majstora. U divljem borilištu gdje je svaki dan borba – ma kako to često ne izgledalo tako – s vremenom ono što je bilo teško postane lako, a dostojanstvena i mudra ravnodušnost zacijeli rane nastale u bitki, pa život postane podnošljiv, onda zabavan i, na kraju, uvjetno rečeno, i sretan.”

(“Zbogom, romantiko!”, Sanja Pilić)

Izvor: Write Owl