RECENZIJA Andrea Holi, Ključ za knjigu

Prije kiše novi je roman kojega je objavila Mozaik knjiga, još jedno remek djelo autorice hvaljenih romana Supruga vlasnika plantaže čaja, Kći trgovca svilom i Udovica trgovca draguljima. Ovom pričom zaronit ćemo u svijet dvije sukobljene kulture, a među stranicama knjige, unatoč svim preprekama, pronaći ćemo uvjerenje da nijedna od njih nije jača od ljubavi.

Dinah Jefferies Prije kiše recenzija

Grije li sunce prije kiše?

Nakon suprugove smrti, Eliza odlučuje život posvetiti fotografiji. Odlazi u Indiju na putu da se ostvari u fotoreporterskoj karijeri uvidjevši kao savršenu priliku fotografiranje maharadže za britansku vladu.

Odmah po dolasku shvaća da osjeća neodoljivu privlačnost prema maharadžinom bratu Jayantu Singhu Rathoreu od Juraiporea, a uskoro otkriva da je u Indiji očekuju pustolovine na koje nije računala. Tijekom svojeg boravka u palači shvatit će da je tamošnje stanovništvo zbog nepomirljivih razlika u mentalitetu nikada ne bi prihvatilo kao Jayevu ženu, a usput razotkriva mnoge tajne koje će joj prodrmati tlo pod nogama.

Borba za prevlast kultura nikad ne prestaje

Roman Prije kiše vodi nas u 1930.godine u mjesto Rajputana u Indiji. To je doba postizanja indijske neovisnosti od Velike Britanije, kada je politička situacija u Indiji bila posebno osjetljiva, a izdajnici su se nemilosrdno kažnjavali.

Također, to je vrijeme kada su Indijci bili posebno osjetljivi na očuvanje svojih autohtonih običaja, a neki od njih su bili posebno okrutni. Jedno od glavnih vjerovanja s kojima se naša junakinja susreće jest uvriježeno mišljenje da se udovica treba kloniti jer donose nesreću. Tako su udovice često doživljavale tešku sudbinu uzrokovanu marginaliziranjem ili odbacivanjem od društva.

Ljudi vjeruju da je žena loše skrbila o mužu ako one umre prije nje. Drže da je time navukla na sebe lošu karmu.

Dinah Jefferies Prije kiše recenzija

Drugi spomena vrijedan običaj je takozvana suttee praksa koju je britanska kraljica Viktorija zabranila još 1829., ali i dalje se zadržala. Radi se o ritualnom spaljivanju udovica, koje bi na putu do lomače gdje bi bile spaljivanje zajedno s pokojnim muževima, uranjale ruke u crveni prah i ostavljale otiske na zidovima u spomen žrtve koju su se spremale načiniti.

Bogata, šarolika i razvijena indijska kultura istovremeno je okrutna i zlokobna, a neminovno je podsjetiti da se razvijala pod utjecajem britanske koji ni sami prema Indijcima nebrojeno puta nisu pokazivali razumijevanje i preveliku trpeljivost.

Ostavljeni na milost i nemilost običaja

Eliza i Jay na bolan način postaju svjesni nemogućnosti da se njihova veza ikada legalno realizira. Njega u tome sprječava dužnost koja mu onemogućava da oženi pučanku i još k tome udovicu, a Elizi je posebno neshvatljivo razmišljanje drugih žena koje svoj spol smatraju slabiji, manje vrijednim i dužnim pokazati pokoravanje muškarcima. Pripadanje različitim kulturama pred njih stavlja različita očekivanja, ali i različite prepreke, pa čak i prijetnje smrću. Eliza vrlo brzo otkriva da je Indijci nikako neće prihvatiti kao jednu od njih, ali isto tako odbijaju to činiti na temelju dosadašnjeg okrutkog iskustva koje su imali s Britancima.

Ono čega kao čitatelji postajemo svjesni jest da je za nemogućnost Elizine i Jayeve veze nemoguće okriviti samo jednu stranu. Indijci su pod Britancima bili potlačivani dugi niz godina što je rezultiralo strahom od gubitka vlastitog identiteta. Ne čudi zato što na svojim pravima i običajima nesalomljivo inzistiraju.

Dinah Jefferies Prije kiše recenzija

Prekrasan roman koji će osvojiti svako srce

Roman Prije kiše pobudit će suosjećanje u svakom srcu koje je među njegove stranice zavirilo s ciljem pronalaska sretnog završetka. Roman je nevjerojatno čitak, pa ćete se naći kako samo klizite sa stranice na stranicu, usput zastajkujući samo da biste uživali u dubini i ljepoti misli koje autorica nesebično prenosi šireći razumijevanje i međukulturalno poštovanje i prihvaćanje.

Ako vas intrigiraju i druge priče čija je radnja smještena u rano dvadeseto stoljeće, mogli bi vam se sviđati i sljedeći naslovi: Dječak iz Toskane, Crveni adresar, Izgubljeno pismo.

Izvor: Ključ za knjigu