RECENZIJA Andrea Divić, Cro-kultura

Mozaik knjiga i urednik Zoran Maljković jako dobro znaju da je ime Julijane Matanović sinonim za knjige koje se vole i čitaju generacijama, i po nekoliko puta. Upravo zato su odlučili tiskati novo izdanje autoričine uspješnice Knjiga od žena, muškaraca, gradova i rastanaka. Julijana Matanović omiljena je među čitateljskom publikom, a ova je knjiga i dobitnica nagrade Kiklop za najbolju proznu knjigu godine kada je prvi puta tiskana 2009. godine.

Knjiga od žena, muškaraca, gradova i rastanaka zbirka je priča nad kojom se smije, plače, promišlja i propituje, koja traži i daje odgovore na brojna pitanja. Muškarci, žene, gradovi i rastanci mogli bi se staviti pod jedan zajednički naslov, a to je život. Toliko složen i slojevit, maestralno uhvaćen autoričinim perom. Priče su i sjetne, ali i pomalo humoristične, obojane nijansama tuge, pričane iz različitih perspektiva. U središtu su događaji koji mijenjaju ljude i živote, uz koje se raste i koji pokazuju da je i tuga sastavni dio života. Upravo je tu ključ autoričine vještine – ne pripovijeda bajku, pripovijeda život, i to često one teme o kojima se šuti. Uvijek se o njezinoj prozi može nagađati o postojanju autobiografskih elemenata, no sve i da u svojim tekstovima ne daje uvid u vlastiti život, o životu se od nje može učiti. Pisana prepoznatljivim toplim stilom i tečnim rečenicama s „domaćim“ izrazima, ova je zbirka ta za kojom ćete posegnuti kad promišljate o nekom svom gradu, nekom svom muškarcu ili nekom vlastitom rastanku, kao i dok promišljate o ženama i ženskosti. Jednostavan stil bogat metaforikom i gotovo lirskim slikama zaštitni je znak Julijane Matanović. Upravo ćete zbog toga, čitajući knjigu prožetu tugom, ipak osjetiti toplinu.

Knjiga od žena, muškaraca, gradova i rastanaka i deset godina nakon svog prvog izdanja jednako je omiljena i zasigurno će naći put do još novih čitateljskih srca bilo muških, bilo ženskih; u mnogim gradovima, a kad ju počnete čitati – teško ćete se od nje rastati!

Izvor: Cro-kultura