Za vas koji možda ne znate, Nemirna krv peti je dio serijala romana o detektivu Cormoranu Strikeu i njegovoj partnerici Robin. Prethode mu redom: Zov kukavice, Dudov svilac, Karijera zla i Smrtonosno bijelo. Svaki dio sve je opsežniji, a po mojem ukusu i sve bolji, što bi značilo da je posljednji dio, ovaj o kojem ćete u nastavku nešto više saznati, meni najbolji do sada.

Strike je u posjeti svojoj obitelji u Cornwallu i ne sluti da će se u ured vratiti s novim i najtežim slučajem na kojem je radio. Naime, nakon ugodna druženja sa starim prijateljem prilaze mu dvije žene, Anna i Kim. Annina majka Margot Bamborough nestala je davne 1974. godine i do današnjeg dana ne zna se njena konačna sudbina. Iako je svjestan težine slučaja, pristaje naći se s njome i porazgovarati o detaljima. Robin i Strike odlučuju preuzeti istragu te dobivaju godinu dana da riješe slučaj star četrdeset godina.

Naravno, sama istraga ne bi bila toliko zanimljiva da ju vješto ne prate privatni problemi glavnih junaka. Ako niste čitali prethodne dijelove, ne bi bilo loše da preskočite ovo poglavlje jer biste mogli pročitati nešto što ne želite. Naime, Robin se i dalje nalazi usred ružnog i dugog razvoda jako kratkog braka, na trenutke izgleda da spor između nje i nevjerna supruga nikad neće završiti. Uz to, mora se nositi i s napadnim i neumjesnim muškarcima koji ne shvaćaju kada su neželjeni, kao niti gdje su granice u privatnom i poslovnom odnosu. No, ni to nije sve, Robin postaje sve svjesnija svojih osjećaja prema Strikeu, i iako ih ne može jasno definirati svjesna je da se događa nešto van njene moći. U sličnim problemima je i Strike, ne želi inicirati razgovor na tu temu jer je strah da bi se moglo uništiti njihovo prijateljstvo prevelik. A tu je cijelo vrijeme i Charlotte koja jednostavno ne može izbaciti Strikea iz misli, unatoč činjenici da je udana i majka dvoje djece.

Nakon što ste ovo pročitali, ne bih se čudila da se pitate jesu li se Strike i Robin uopće mogli posvetiti ovom kompleksnom slučaju uz sve te privatne probleme. Reći ću vam da jesu, a uz njega su uz pomoć svojih suradnika radili i na brojnim drugima, no ostaje pitanje koliko njih je zaista riješeno.

Nemojte da vas broj stranica ove knjige prestraši jer jednom kada vas autor zaokupi svojom radnjom, prestanete pratiti broj stranica i u jednom trenutku samo shvatite da ste došli gotovo do kraja. I onda se javlja onaj osjećaj s kojim se mi knjigoljupci često susrećemo, želite doći do kraja što prije, ali isto tako želite da čitanje te knjige traje što je dulje moguće. Kako je ipak u pitanju kriminalistički roman, meni moja znatiželja nije dala mira. Iako sam imala neke sumnjivce na popisu, ovakav ishod nisam očekivala. Sam kraj, kao i cijela knjiga, bio je ugodno iznenađenje. Rad na slučaju, privatne situacija među kojima je bilo jako neugodnih, povratak neželjenih osoba iz prošlosti i odlazak nekih koje ne žele pustiti, rastava braka kojoj se ne nazire kraj, neizgovorene riječi, kompliciran odnos između glavnih junaka, nekoliko razbijenih nosova i još puno toga čini ovu knjigu. Sve je točno na svome mjestu, radnja je tečna, povezana, niti u jednom trenutku nisam pomislila da je ijedna rečenica višak, što baš i nije lako postići u ovako opsežnom djelu. Likova je zaista puno, mnogi su vezani za glavni slučaj kojim se Strike i Robin bave većinu vremena, no nema zasićenja i nedoumica tko je tko. Popriličan broj njih upućen je u nestanak liječnice Margot i zanimljivo je pratiti promjene njihovih iskaza, bilo u odnosu na bivše istrage ili pak u odnosu na razgovore samo s trenutnim detektivima. Zanimljivo je što je sve ljudima lakše priznati nakon pozamašnog vremenskog odmaka, brojne tajne izlaze na vidjelo i olakšavaju Strikeu i Robin istragu iako je izvjesno da niti sada svi ne govore istinu.

Uz najteži slučaj koji je vješto prikazan i odrađen, sviđa mi se što nam autor svakim novim dijelom serijala daje sve dublji uvid u živote Strikea i Robin. Iako nam se nakon čitanja sve četiri knjige (možda i gledanja serije) čini kao da poznajemo sve njihove misli i osjećaje, u krivu smo. U ovom dijelu smo ušli još dublje u njihove misli, dugo promišljali s njima u nekim situacijama, vidjeli neke nove osjećaje kojima raspolažu, neke nove reakcije i neočekivane izbore. I to me nekako najviše oduševilo, njihovi likovi su zaista vješto i detaljno osmišljeni i prikazani. Definitivno su moj broj jedan kada su u pitanju detektivi i kriminalistički romani, ne mogu dočekati da ih nastavimo upoznavati i pratiti koliko su izvrsni u svom poslu, s nadom da će privatno napredovati jednako kao što to rade poslovno.

Za kraj bih još istaknula da su mi jako zanimljivi bili dijelovi iz bilježnice bivšeg istražitelja koji su na trenutke jako zbunjivali Strikea i Robin. Neobični crteži, nepotpune rečenice, nadimci, tarot i horoskopski znakovi (i to ne samo jednog horoskopa) baš i ne djeluju kao kombinacija koja može pomoći u bilo kojem pogledu. Unatoč tome, ni Strike ni Robin, a vjerujem ni vi (i ja s vama) ne možemo odoljeti proučavanju tih neobičnih bilježaka i traganju za nekim smislom iako sve izgleda izuzetno besmisleno. Moram priznati da su mi te stranice bile pravo osvježenje i voljela bih kada bi se slične stvari češće javljale u knjigama.

I sada zaista za kraj, od mene imate najveću preporuku za sve knjige, kao i za seriju snimljenu po uzoru na njih. Praćenje dogodovština Strikea i Robin predstavlja čisti užitak, nemojte si ga uskratiti!