INTERVJU Mija Dropuljić, Under Dreamskies

Kako znaš da u rukama držiš fantastičnu knjigu? Onda kada si kažeš “Evo još samo jedno poglavlje…”, kada imaš osjećaj da hodaš uz bok s autorom, kada ti trnci prolaze njih kralježnicu dok glavni protagonist upada u još jednu avanturu, a ti kroz nju dobiješ inspiraciju za svoju buduću…  Sve to i puno više ćeš doživjeti u knjizi “Gdje misli nestaju” u kojoj nas autor Damir Šantek kroz 34 putopisa vodi na nezaboravno putovanje i upoznaje s prirodnim ljepotama, vrhovima, dolinama, ali i ljudima u Srednjoj i Južnoj Americi, Africi, Aziji i Europi.

Damir je strastveni planinar, putnik i ronilac koji već dugo godina piše o svojim avanturama po cijelom svijetu. “Gdje misli nestaju” je njegova prva knjiga.

damir_santek_gdje_misli_nestaju

“Većina tih priča je bila napisana prije i sukcesivno objavljena u Hrvatskom planinaru, Planinskom vestiku i Outdoorsu. U jednom trenu se sakupila ozbiljna količina tih priča i tad mi je sinula ideja da bi to bilo dobro okupiti u jednoj knjizi. Naravno, priče je trebalo malo prilagoditi, dati im nekakav zajednički obrazac te odabrati i obraditi fotografije. Sve to sam poslao g. Vidu Jakši Opačiću u Mozaik knjigu, njemu se to svidjelo i brzo smo krenuli u realizaciju ove knjige”, objašnjava Damir.

Od Hrvatske, preko Austrije i Italije, Tenerifa, Kolumbije pa sve do Nepala i Annapurna treka, Damir takvom lakoćom čitatelja vodi na druge krajeve svijeta, pri tome ne skrivajući koliko su pojedine avanture izazovne i teške. Čitajući njegove rečenice osjetit ćeš i ti graške znoja prilikom uspona, počet ćeš plitko disati zbog visinske bolesti, ali ćeš zajedno s Damirom osjetiti i ponos na samom vrhu. Ako već nisi strastveni planinar i avanturist, uz Damirove rečenice ćeš to sigurno postati. A kad se Damir zaljubio u planine?

“Ova ljubav je kao i sve prave ljubavi nastala potpuno nesvjesno stjecajem u tom trenu tužnih okolnosti. Na nogometu sam polomio križne ligamente i oštetio hrskavicu, te sam nakon operacije krenuo s oporavkom koji nije mogao uključivati ni nogomet ni tenis. Tako sam krenuo voziti bicikl i penjati se u planine. Brdo po brdo, planina po planina i planinske vile su me potpuno očarale, prisjeća se autor.

damir_santek

Damir je u svojoj planinarsko-putnoj karijeri bio na svim kontinentima izuzev Australije. “Gdje misli nestaju” nudi “samo” 34 putopisa – autoru sigurno nije bilo lako suziti odabir.

“Kriteriji su ponekad bili planinarski, ali ponekad baš i ne. Mnoge lokacije na kojima sam planinario su prvenstveno ronilačke kao npr. Sejšeli, Oman, Zelenortski otoci, Malta, Šri Lanka, Cipar, Dominikanska Republika, i tamo sam išao prvenstveno roniti, ali sam otkrio fantastične i drugačije planine i krajolike koji apsolutno fasciniraju svojom raznolikošću. U Kolumbiju sam išao na svadbu, pa sam tu rijetku priliku odabrao za fantastičan trek do Ciudad Perdide”, objasnio je Damir.

damir_santek1

Često planinarima bude “teže” pisati o svojim pohodima nego ih zapravo prohodati. Damir ističe kako je, naravno, fizički bilo puno teže proći staze, ali to su upravo mjesta gdje sve priče nastaju i to je izvor svega.

Svi mi koji hodamo prirodom, planinama, na neki način pišemo svoje priče, samo one često ne nalaze put do papira ili računala. Dok hodate, ipak ste odgovorni sami prema sebi ili prema partnerima s kojim hodate, no dok pišete, makar pišete primarno za samoga sebe, uvijek se možete ponovno i ponovno vraćati kako bi  ispravili ili promijenili neke stvari, čega u planini nema.”

Kada su suplaninari u pitanju, Damir objašnjava kako se tijekom vremena njegovo društvo mijenjalo. Na veliki broj opisanih avantura išao je sa svojom suprugom, a danas u planine pokušava uvesti svoje kćeri Doru i Evu te sina Nou.

Damir na fantastičan način kroz svoje avanture balansira svu ljepotu i romantiku kojima planine odišu, ali u isto vrijeme ne romantizira planinarenje niti skriva sve surove i opasne strane koje prirode neminovno ima. “Gdje misli nestaju” je realan i živ prikaz planinarskih avantura – upravo zbog toga ova knjiga toliko opčinjava čitatelja.

damir_santek

Od svega mi je najgori bio uspon na Stok Kangri u Indiji. Obolio sam od visinske bolesti i tu naprosto nema drugog lijeka nego spustiti se što prije što se niže može. Bilo je tu i padova u ledenjačke pukotine, elektriciteta po tijelu dok sam hodao među gromovima, pothlađenosti, žeđi, gladi, noći u kojima zbog visine nisam uspio oka sklopiti … Mrzim sam sebe i obećajem si da neću više nogom kročiti u planine. Naravno, do druge prilike. Potreban je mir i dobra koncentracija, promišljanje svih mogućih posljedica svakog koraka i djelovanje.”

Damiru je bilo teško izdvojiti omiljenu avanturu. Ističe kako je na Annapurna treku otkrio mnogo toga o samom sebi, na Castoru je upoznao svoju suprugu, na Mont Blancu je spoznao što je upornost… Kao što svaki planinar i avanturist zna – svaki novi pohod i izazov sa sobom nosi i novu lekciju i uspomenu.

damir_santek

Možda mu je teško odabrati najdražu avanturu, no zato Damir ima odlične prijedloge za staze i destinacije koje bi svaki planinar trebao proći barem jednom.

“Pa krenimo od bližih ka daljim destinacijama. Velebit je sigurno planina koja je dostupna svima i pruža širok spektar od laganih do teških staza u svim mogućim vremenskim uvjetima, pa svatko može odabrati nešto za sebe od šetnje do ozbiljnih pothvata. Alpe su druga destinacija koje su apsolutno fantastične i po ljetu i po zimi i pružaju još veći mogući spektar doživljaja i odabira staza od Slovenije preko Italije, Austrije i Švicarske. Za kraj bi odabrao planine gdje smo svi najbliže Bogu, Nepal, Tibet, Indija…”

Velebit je Damirova ljubav, a među najljepše hrvatske staze ubraja one na Bijelim i Samarskim stijenama te stazu Malog princa.

“Gdje misli nestaju – putopisne priče sa svjetskih planina” pružaju upravo ono što sami naslov obećava. Svakom novom avanturom zaboravljamo na svoje misli, probleme i svakodnevne izazove te kao Damirov suplaninar svoj fokus prebacujemo na pojedinu stazu ili vrh.

Kad hodam dugo, ponekad i danima uđem u neku vrstu mentalne čistoće i tad misli stvarno nestaju, kao i sve ostalo. Ostaje samo priroda, planina i ljepota koja me okružuje. Slično je i u situacijama kad me savlada umor, kad treba naći neku dodatnu snagu, kada je situacija složena i treba pronaći najbolje rješenje kuda i kako dalje…”, objašnjava Damir svoje vlastite misli u planinama.

damir_santek

Damirov prvijenac oduševit će sve ljubitelje knjiga planinarske tematike. No, ova knjiga je odličan odabir i za čitatelje koji žele, barem kroz Damirove riječi, posjetiti skrivena mjesta i uputiti se u novu avanturu.

Planine su prostor gotovo beskrajne širine i mira, prostor u kojem se možete ponovno vratiti sebi, pronaći neke već davno izgubljene vrijednosti. Možete uživati u nevjerojatnoj ljepoti, raznolikosti, biljnom i životinjskom svijetu, jezerima, rijekama, brzacima, vodopadima, stijenama, livadama, proplancima i pašnjacima, kanjonima i vrhovima, spisak je beskonačan, ali ako tu ljepotu nemate u sebi, nećete ju vidjeti”, za kraj poručuje Damir.

Izvor: underdreamskies.com