INTERVJU Marin Hižar, Nacional

Ines Marcius Kruljac, autorica slikovnica, govori o svom najnovijem radu s ilustratoricom Jasminom Kosanović, priči ‘Djed i vještica’ koja je nastavila njihov slijed započet slikovnicama ‘Noć kad je Lisac uhvatio Mjesec’ i ‘Raščupani lav’

Iako imaju mnogo toga zajedničkog, Ines Marcius Kruljac i Jasmina Kosanović na prvi su pogled totalne suprotnosti. Stara narodna kaže kako se suprotnosti uvijek privlače. Suradnja Ines i Jasmine samo je potvrda starog klišeja. Tako u posljednjih nekoliko godina one dvije zajedno rade slikovnice. Ines piše, a Jasmina ilustrira. Prva slikovnica zvala im se „Noć kad je Lisac uhvatio Mjesec“ te je potom slijedilo djelo „Raščupani lav“, a njihova najnovija slikovnica zove se „Djed i vještica“.

„Ideja se ovoga puta nametnula u razgovoru s Jasminom Kosanović, prijateljicom i ilustratoricom koja oživljava moje priče. Od prvotne ideje o priči o životu jedne vještice neplaniranom pojavom djeda kao lika otvorila se mogućnost razotkrivanja predrasuda o vješticama kao zlim bićima. To je priča o dječaku koji ima mnogo pitanja o vješticama i kojeg zanima jesu li one zaista tako strašne ili je to samo plod mašte. Stoga odlazi svom djedu koji mu daje odgovor na to pitanje, ali i na mnoga druga, poput važnosti brige za svijet koji nas okružuje. Zapravo, to je priča o sadašnjosti i budućnosti, djetinjstvu i poznoj dobi i onom što ostavljamo iza sebe“, rekla je na početku razgovora za Zagreb News autorica slikovnice Ines Marcius Kruljac.

Ines i Jasmina upoznale su se „na jednom poslovnom događanju“ i trebalo im je još dvije godine do idućeg susreta prilikom kojeg su otkrile koliko toga im je zapravo zajedničko. Upravo zbog svojih karakternih sličnosti i posebnosti, njihov radni proces neprestano se mijenja „u skladu s temama“ i djelima na kojima u tom trenutku rade. Prijedlog, ideja ili skica za slikovnicu može biti samo najbanalnija poruka za dobro jutro, a već navečer, „za kraj radnog dana“, prerasti u zaokruženu priču ili ilustraciju.

Da piše o temi koja je trenutno u modi ili podilazi tržištu – to si Ines ne može zamisliti. Priče za nju „trebaju dolaziti iz srca“. Nekoliko dana prije razgovora za Zagreb News vodila je razgovor s jednim prijateljem pjesnikom. Objasnio joj je kako njezine priče djetetu „otvaraju onaj divan svijet bajki, a kada ih čitaju odrasle osobe, one uče iznova sve što su zaboravili od djetinjstva“. Slikovnice zapravo, prema Ines, emocionalno povezuju djecu i odrasle prilikom zajedničkog čitanja, a potiču i na razvoj vokabulara, znatiželje i kreativnosti. Najvažnije od svega za Ines jest da slikovnice „od djeteta traže da misle svojom glavicom“.

„Jednom sam za šalu napisala pjesmicu o lutki vuku koju je izradila Jasmina, a kojeg sam slala poštom jednoj djevojčici. Kada ju je Jasmina pročitala, zamolila me da joj napišem priču o njenoj najdražoj autorskoj lutki – liscu. Tako je rođena slikovnica ‘Noć kad je Lisac uhvatio Mjesec’, za koju smo već prve godine dobile pohvale da ima potencijal postati nova ‘Ježeva kućica’ u najboljem smislu usporedbe. Dvije godine kasnije iza nas su ‘Raščupani lav’ i ‘Djed i vještica’. Iako me zanimaju i neki drugi formati pisanja, dječja znatiželja, iskrenost i otvorena srca za maštu i ludorije moje su pogonsko gorivo bez konkurencije. To je ujedno prilika da i sama ne zaboravim na ove osjećaje i vrijednosti. I da, nova je slikovnica već u planu za 2023. godinu“, najavila je na kraju razgovora autorica Ines Marcius Kruljac koja smatra da svaki autori i autorica, pa i ona, pretoči djelić svog djetinjstva u svoja djela.

Izvor: Nacional