INTERVJU Maja Šitum, Story

TUGA I STRES ČUDNE SU ZVIJERI

KNJIŽEVNICA LORETH ANNE WHITE SAMO ZA STORY OTKRIVA KAKO JE PREŽIVJELA TEŠKA ŽIVOTNA RAZDOBLJA I KAKO JU JE STVARNI ZLOČIN INSPIRIRAO ZA NOVI HIT ‘PACIJENTOVA TAJNA

Književnicu Loreth Anne White domaći su čitatelji upoznali u hitknjizi ‘Ispod Đavoljeg mosta’, a u nakladi Mozaika knjiga objavljen je i njezin novi napeti triler ‘Pacijentova tajna’. Inspirirao ju je istiniti zločin koji je potresao Kanadu kada je unakaženo tijelo trkačice pronađeno podno litice na rubu idilične obalne zajednice Story Covea. Samo za Story autorica koja ima više od tri milijuna prodanih knjiga diljem svijeta otkriva kako je nastao novi roman te što su joj glavni ciljevi prilikom pisanja novih djela.

Možete li nam malo približiti vaš najnoviji roman ‘Pacijentova tajna’?

Agent mi je rekao da je ‘Pacijentova tajna’ poput spoja svjetskih uspješnica ‘Mali požari posvuda’ Celeste Ng i ‘Male laži’ Liane Moriarty. Riječ je o obiteljskoj drami prožetoj ljubomorom, izdajom, sumnjičavim majkama i ubojstvom. Roman je najlakše usporediti s otrovnom ušećerenom jabukom: izvana se sve čini zabavno, sjajno i veselo, a iznutra je mračno, toksično i puno laži.

Znamo da vas inspiriraju stvarne situacije, što vam je ovaj put rasplamsalo maštu?

Inspiracija za roman bio je zločin koji se dogodio 2006. godine. Zaista je bio gnusan i što je najvažnije, utjecao je na mene kao majku. Poslije toga promijenila sam se i kao majka i kao žena. Od tada strah živi u mojoj glavi.

Jeste li pišući nailazili na neke zapreke?

Suočila sam se s mnogo izazova. Nekoliko mjeseci njegovala sam svoju majku i na kraju sam je izgubila. Nisam se stigla oporaviti od toga gubitka kada se moj suprug počeo boriti s bolešću opasnom po život. Tuga i stres čudne su i zahtjevne zvijeri koje ne žive po pravilima i našem zamišljenom rasporedu. Kako sam ih svladala? Stavila sam jednu nogu ispred druge i napravila korak, i još jedan, i još jedan… Moram priznati da se uopće ne sjećam kako sam i kada napisala ovu knjigu.

Što najviše volite u pisanju kriminalističkih romana i trilera?

Pisanje takvog romana je poput slagalice. Uvijek morate riješiti neki misterij, a kada tomu dodate paniku i napetost, preostaje vam jedino traženje izlaza. Sve su to odlike dobrog trilera. Žanr omogućuje da propitkujemo svoje predodžbe o tome što je zločin, što je dobro ili zlo, što je zakon i je li pravda bila zadovoljena. Način na koji definiramo zločin i kako ga kažnjavamo govori nam kakvo smo društvo. Prilika je to da testiramo naše granice i društvene vrijednosti. Pisanje u ovim žanrovima pruža mnogo opcija, a na nama je da ih iskoristimo i približimo čitateljima.

Pišete li roman po vremenskom slijedu ili ste se više fokusirali na karaktere likova?

Uvijek se čvrsto držim vremenskog okvira jer tako najbolje upoznajem likove i njihovu okolinu, a rasplet i preokret, za koji se nadam da uvijek iznenadi čitatelje, dogode se nekako prirodno. U takvoj strukturi mogu provlačiti radnju iz poglavlja u poglavlje ili mijenjati njezin raspored. Ponekad je to i potrebno kako bi se ubrzao tempo knjige ili stvorila dodatna napetost.

Znate li na početku kako će roman završiti ili se ideja razvija tijekom pisanja?

Na samom početku volim imati definirane ključne elemente poput glavnih likova i njihovih dominantnih osobina, glavnih sukoba, preokreta ili kako će završiti roman. No nisam autorica koja se bori protiv potencijalne promjene, one se ponekad dogode usput i treba ih prihvatiti jer su se pojavile s razlogom. Na usputne izmjene radnje gledam kao na vrstu razvoja koji raste baš kao i sama radnja knjige.

Po čemu se nadate da će vas čitatelji zapamtiti?

Najviše želim da se svaki čitatelj iskreno zabavi i opusti uz moju knjigu, da će mu pružiti bijeg iz stvarnog u moj imaginarni svijet, pogotovo u ovo vrijeme koje pred svakog već nekoliko godina stavlja velike izazove. Voljela bih i da se svatko zaustavi na trenutak i razmisli o tuzi, očaju, gubitku i osjećaju krivnje. Snažni su to osjećaji koji mogu uništiti tijelo i dušu.

Volite miješati stilove. Što vama znači žanr i koliko ste mu vjerni?

Oduvijek sam u knjigama voljela ubojstva i zato svoje likove stavljam u životno opasne situacije. Najsretnija sam kada čitam uzbudljive trilere s elementima špijunaže i avanture. Zato su u mojim prijašnjim romanima isprepletani razni elementi, poput onih romantičnih ili kriminalističkih. Volim ih usporediti s pletenicom u kojoj svaka nit pokreće i mijenja onu drugu. Na početku spisateljske karijere morala sam ispuniti očekivanja koja su drugi imali od mene. No nakon niza godina i objavljenih više od dvadeset knjiga, odlučila sam pomicati granice i težiti većim, napetijim zapletima te neočekivanim preokretima i završecima.

Vaša je priča ispričana s nekoliko stajališta. Imaju li svi vaši likovi skrivene tajne?

Ne skrivamo li svi mi nešto? Moji su likovi prepuni tajni, a neke od njih mogu uništiti mnogo života.

Izvor: Story