RECENZIJA Matea Rožanković, Svijet jednog knjigoljupca

M. L. Rio: Da smo zlikovci (pročitano 28. listopada 2022.)

Psihološki triler Da smo zlikovci (engl. If We Were Villians) M. L. Rio, čiji prijevod s engleskog potpisuje Ivona Širol, objavljen je 2022. godine u izdanju Mozaik knjige i predstavljen na sljedeći način:

„Oliver Marks upravo je odslužio deset godina zatvorske kazne – za zločin kojeg možda je, a možda i nije počinio. Pri izlasku iz zatvora susreće se s čovjekom koji ga je ondje smjestio – detektivom Colborneom. Colborne se sprema za mirovinu, no prije toga želi saznati što se uistinu zbilo deset godina ranije.

Desetljeće ranije na prestižnom Konzervatoriju Dellecher, gdje se izvodi isključivo Shakespeareov dramski opus, Oliver i njegova glumačka družina vječito tumače iste tipizirane uloge na pozornici, a i izvan nje: junaka, zlikovca, tiranina, femme fatale, naivke, stalnog pratioca i kameleona. No kada se raspodjela uloga naglo izokrene te one „sporednije“ preuzmu svjetla pozornice, dramski će se tekstovi opasno pretopiti u stvaran život i jedan će pripadnik družine biti pronađen mrtav. Ostatak će družine biti suočen s najvećim glumačkim izazovom do sada – kako uvjeriti policiju, a i sami sebe, da su nedužni?“

Nakon izdržane desetogodišnje kazne Oliver Marks izlazi iz zatvora. Po izlasku ga dočekuje detektiv Colborne koji ga je ondje i smjestio, ali ovog puta s jednom molbom – da mu ispriča istinu i otkrije tko je zapravo počinio zločin zbog kojeg je Oliver bio u zatvoru. On pristaje, ali pod jednim uvjetom – da nitko ne završi u zatvoru kad se otkrije istina.

Deset godina ranije, Oliver je bio dio glumačke skupine koja je izvodila isključivo Shakespearov dramski opus i koju je vezalo čvrsto prijateljstvo. Međutim, kad jedna osoba završi mrtva, skupina se raspada, a Oliver završava u zatvoru…

Da smo zlikovci mračan je i napet psihološki triler sporijeg ritma radnje u kojem neizvjesnost izvire sa stranica, pa se čini kao idealno štivo za čitanje ove Noći vještica. Kako su bitni likovi detaljno i duboko prikazani, do izražaja dolaze motivi čvrstog prijateljstva, ali i laži, osvete i izdaje, jer se postupno otkrivaju i mračne strane njihovih karaktera. Hladna atmosfera, izvođenje Shakespearovih djela na pozornici i korištenje njegovih citata, kao i opipljivi opisi jeseni ovo štivo izdvajaju od klasičnog psihološkog trilera, dok se iznenadnim preokretima po poglavljima postiže neizvjesnost, što čitanje čini uzbudljivim i lakim. Međutim, iako shvaćam važnost korištenja Shakespearovih citata u komunikaciji bitnih likova, moram priznati da me to prilično ometalo tijekom čitanja, kao i radnja podijeljena na činove i (vrlo dugačke) prizore, pa dajem ocjenu 4, ali svakako uz preporuku za čitanje, pogotovo u ovo doba godine.

Hvala dragim ljudima iz Mozaika na poslanom primjerku za čitanje i recenziranje.

Izvor: Svijet jednog knjigoljupca