RECENZIJA Matea Rožanković, Svijet jednog knjigoljupca

Povijesna fikcija Anatomija – priča o ljubavi (engl. Anatomy: A Love Story) Dane Schwartz, čiji prijevod s engleskog potpisuje Denis Brkić, objavljen je 2023. godine u izdanju Mozaika knjiga i predstavljen na sljedeći način:

„Hazel Sinnett dama je iz škotskog visokog društva čiji je životni put iscrtan još od rođenja. No ona ga želi promijeniti i postati kirurginjom. Štoviše, želi pronaći lijek za rimsku groznicu koja je prije nekoliko godina harala Edinburghom, za sobom ostavljajući na desetke tisuća žrtava, i koja se, kako se čini, iznova vratila.

Jack Currer siromašan je mladić koji noći provodi radeći kao kradljivac tijela, a dane kao pomoćnik u kazalištu. Njegov je jedini cilj preživjeti u gradu u kojem je suviše lako umrijeti.

No kada se njih dvoje slučajno susretnu ispred Kraljevskog anatomskog društva u Edinburghu, a Hazel nedugo zatim biva izbačena s predavanja iz anatomije zato što je žena, njihovo će ih poznanstvo odvesti u neočekivanom smjeru. Hazel se prethodno nagodila s priznatim dr. Beechamom da će se pokušati samostalno pripremiti za liječnički ispit, a za to su joj potrebna tijela na kojima može vježbati – kao i netko tko ih iskapa.

Ipak, na edinburškim se grobljima zbivaju neobične stvari: pojavljuju se misteriozne prilike, kradljivci tijela nestaju, a rimska se groznica nadvija nad gradom poput tamna oblaka. Stoga Hazel i Jack moraju otkriti kakve se to tajne kriju zakopane u neoznačenim grobovima, a samim time i u srcu Kraljevskog anatomskog društva.“

Dana Schwartz, Anatomija – priča o ljubavi

Iako potječe iz visokog društva i od malena je zaručena za muškarca iz perspektivne obitelji, Hazel Sinnett ne razmišlja o udaji, već o žarkoj želji da postane kirurginja, ali i da pronađe lijek za rimsku groznicu koja joj je prije nekoliko godina uzela brata, kao i puno drugih žrtava, a sad se, čini se, ponovno vratila. Međutim, Hazel ne smije pohađati predavanja iz anatomije jer je žena, pa će morati pronaći način da prođe liječnički ispit. Igrom slučaja sretne siromašnog mladića Jacka Currera koji je kradljivac tijela i koji joj može ukrasti netom pokopano tijelo kako bi na njemu provodila svoja istraživanja i učila se anatomiji. Hazel se odluči upustiti s Jackom u krađu tijela, ali to je izrazito opasno, pogotovo kad kradljivci tijela počnu nestajati…

Gotička povijesna fikcija s dozom nadnaravnog, Anatomija – priča o ljubavi, dojmljiva je priča o jednoj snažnoj glavnoj junakinji te općenito položaju djevojaka i žena u društvu u 19. stoljeću, kao i medicini i anatomiji, ali i o jednoj neočekivanoj ljubavnoj romansi uslijed krađe netom pokopanih tijela. Naime, žanr povijesne fikcije očituje se kroz vješte opise života tijekom 19. stoljeća u britanskom društvu te borbi žena za emancipacijom, obrazovanjem i karijerom, pri čemu, kroz lik glavne junakinje, do izražaja najviše dolaze motivi ljubavi prema medicini i znanosti te anatomiji i kirurgiji. Gotička atmosfera uz dozu nadnaravnog nalazi se u opisima sablasnih groblja, krađe i kradljivaca pokopanih tijela, što izaziva jezu u čitatelju te neizvjesnost i napetost radnje koja se pritom itekako brzo čita. Nije to priča o romantičnoj ljubavi iako i nje ima taman dovoljno da dobro poveže glavne likove koji su pritom detaljno prikazani kao i svi drugi bitni likovi, dok je snažna glavna junakinja vjerojatno najupečatljiviji dio ovog ionako upečatljivog romana. Neobičan i potresan roman majstorski i vrlo inteligentno izvedene radnje u kojoj se savršeno isprepliće više žanrova, koju vam od srca preporučujem na čitanje, čak i ako niste ljubitelj gotičkih romana jer vjerujem da će vam se svidjeti.

Izvor: Svijet jednog knjigoljupca